Полша е все по-близо да загуби правото си на глас в ЕС
Освен с отказа си да приема мигранти, Варшава вече е в конфликт с ЕК заради спорната си съдебна реформа

Проблемите между Европейската комисия (ЕК) и Полша се
задълбочават. В средата на юни ЕК започна съдебно производство срещу Полша,
Унгария и Чехия, тъй като трите държави отказват да приемат бежанци. В сряда
пък заместник-председателят на Комисията Франс Тимерманс, цитиран от EUObserver, обяви, че ЕК има
готовност да предприеме нови действия срещу Варшава. Причината този път са спорните
законопроекти за реформа на полската съдебна система, които според критиците ще
подкопаят независимостта на правораздаването в страната и разделението на властите.
След масови протести полският президент Анджей Дуда в понеделник заяви, че ще наложи вето на два от трите законопроекта, които предвиждат уволняване на членове на Върховния съд и засилване на правомощията на парламента по отношение на Националния съвет на съдебната власт. В рамките на два месеца се очаква Дуда да предложи нови законпроекти. Парламентът във Варшава може да отмени неговото вето, но за това ще е нужно по-голямо мнозинство, отколкото управляващата партия „Право и справедливост” в момента има.
Във вторник обаче държавният глава на Полша подписа третия законопроект, който ще позволи на министъра на правосъдието да уволнява председателите на по-нискостоящите съдилища.
ЕК се очаква да публикува трети списък с препоръки относно правосъдната реформа на Полша в рамките на диалога между Комисията и Варшава за върховенството на закона. Полша игнорира предишните два списъка с препоръки, определяйки ги като политическа намеса. Има вероятност този път ЕК да определи краен срок, след който, ако полското правителство не изпълни препоръките, може да бъде задействан Член 7 от Договора за Европейския съюз.
Според въпросния член ЕК може да внесе предложение в Европейския съвет, който след осигуряване на мнозинство от четири пети от своите членове и получаване на одобрение от Европейския парламент (ЕП), може да констатира наличие на очевиден риск от тежко нарушаване от страна на дадена страна-членка на ценностите на Европейския съюз (ЕС). Ако бъде констатиран такъв риск, Съветът може с квалифицирано мнозинство да вземе решение за спирането на някои права, произтичащи от прилагането на Договорите по отношение на въпросната държава-членка, включително и на правото на глас на представителя на правителството на тази държава-членка в Съвета.