Предложение: Център за кариерно ориентиране ще помага на ученици
С промени в закона се забраняват мобилните телефони в час и се въвежда нов предмет за добродетели и религии

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Национален център за кариерно ориентиране да помага на учениците в избора на професия.
Това се предлага с промени в Закона за училищното и предучилищното образование, публикувани за обществено обсъждане.
В тях е записано, че Националният център ще провежда „държавните политики в областта на кариерното ориентиране и консултиране“.
Чрез създаването на центъра се цели гарантиране на устойчивост и системност в провеждането на дейностите по кариерно ориентиране, както и методическа подкрепа за училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие“, посочват вносителите в своите мотиви.
Economic.bg напомня, че и в момента има действащ онлайн Национален портал за кариерно ориентиране на учениците. В него учениците на различна възраст може да попълват въпросници, с които да открият своите силни и слаби страни, а впоследствие да видят кои техни черти съответстват на характеристиките на дадена професия. Оттам насетне, посетилите сайта може да изберат подходящо средно училище или университет и да се посъветват с кариерен консултант.
Край на телефоните в час
Едно сериозно предложение е мобилните устройства да бъдат забранени в класната стая, освен ако не са използвани „за строго образователни цели, по здравословни причини или при форсмажорни обстоятелства“.
В момента практиката е учителят да събира мобилните телефони в началото на часа, а в края да ги връща обратно на учениците. Основен пропуск тук е, че някои учащи са с повече от едно мобилно устройство и съответно отново могат да се разсейват или да преписват.
Нов предмет „Добродетели и религии“
Една от горещите теми през последните седмици бе въвеждането на задължителен предмет по религия и добродетели. Българската православна църква от години настоява за това, докато различни експерти посочват, че няма проучване, което да установи дали такъв предмет води до по-добри взаимоотношения между децата и подобрено благосъстояние.
Въпреки критиките ресорното министертсво все пак предлага въвеждането на този нов задължителен учебен предмет. Той ще има няколко варианта за програма - да се изучава православието като религия, ислямът или добродетелите/етиката, като по него няма да се пишат оценки.
Предметът е насочен към формиране на устойчива нравствена култура, морална преценка и разбиране на различни гледни точки“, става ясно от мотивите.
И още сериозни промени
Иначе други сериозни промени касаят малките деца, включително завърналите се от чужбина, които нямат достатъчно познания по български език и не го владеят. За тези между 1.-7. клас са разработени индивидуални интензивни програми, докато учениците без никакви познания по езика ще посещават подготвителни езикови класове.
Ако след обучението не се постигне достатъчно добро ниво на владеене на български език, има възможност детето да повтаря първи клас.
Колкото до учебниците, те ще бъдат разделени.
Някои от учебниците са тежки; учениците ги носят в училище през цялата учебна година независимо от това, че част от учебното 4 съдържание е изучено“, казват от МОН.
Затова и министерството предлага въвеждането на електронни версии, с които да се облекчи тежестта за учениците.