Продажби на автомобили в Европа: Кои марки печелят и кои губят?
Европейските автомобилни производители се борят с тарифите и ожесточената конкуренция на фона на прехода към електрически автомобили

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Автомобилната индустрия в Европа е под напрежение, притисната от тарифите на Тръмп, ожесточената конкуренция от Китай и скъпоструващите изисквания за постигане на вътрешни правила за приемане на електрически превозни средства, пише Euronews.
Секторът, който съставлява повече от 7% от БВП на ЕС и осигурява работа на над 13 милиона души, е изправен пред нарастващ натиск да остане конкурентоспособен, докато поема финансовата тежест на прехода към по-чиста мобилност.
Следващите стъпки на ЕС в отговор на тези предизвикателства ще бъдат от решаващо значение за оформянето на бъдещето на автомобилния сектор, който е ключова индустрия за региона.
Продажбите на автомобили в ЕС в цифри
Според новопубликувани данни от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), регистрациите на нови автомобили в ЕС през първите седем месеца на 2025 г. са спаднали с 0,7% спрямо същия период на миналата година.
Продажбите на автомобили в ЕС са нараснали със 7,4% през юли 2025 г., като Volkswagen и Renault отбелязват силен ръст, докато Stellantis се срива. В същото време продажбите на Tesla се сриват с 40,2%. През първите седем месеца на 2025 г. над един милион електрически автомобила с батерии са били регистрирани в целия ЕС.
Плъгин хибридите отбелязаха най-силния си ръст от януари 2023 г. насам, докато електрическите автомобили с батерии отчетоха най-голямото увеличение от август миналата година, според данните на ACEA.
Три от четирите най-големи пазара в ЕС, които заедно съставляват над 60% от регистрациите на електрически автомобили, отбелязаха ръст през първите седем месеца на 2025 г., водени от Германия (+38,4%), Белгия (+17,6%) и Нидерландия (+6,5%).
Регистрациите на електрически автомобили, хибриди и плъгин хибриди са нараснали съответно с 39,1%, 56,9% и 14,3%, като заедно съставляват 59,8% от общите регистрации на Блока, в сравнение с 51,1% през юли 2024 г.
Продажбите на автомобили на Tesla в Европа спаднаха с 40,2% на годишна база, намалявайки пазарния ѝ дял до 0,7% от 1,3%. Междувременно, китайската BYD повече от утрои продажбите си, достигайки 1,2% от пазара и изпреварвайки Tesla за първи път в региона.
Източник: Euronews
Германските марки са сред автомобилните производители, които са най-изложени на протекционистични търговски политики, усещайки натиска, тъй като по-високите тарифи вече повишават разходите по цялата верига на доставки.
Volkswagen в частност е изправен пред задачата да намали свръхкапацитета на заводите и разходите за преструктуриране, за да поддържа темпото с китайските конкуренти като BYD.
Приветстваме конкуренцията, защото тя стимулира иновациите“, заяви говорител на Volkswagen пред Euronews.
„Също така е очевидно, че китайските конкуренти в Европа също трябва да се адаптират към специфичните изисквания на пазара и не могат да приемат технологии от Китай на база 1:1“, каза говорителят.
Новите тарифни политики хвърлиха европейските автомобилни производители в несигурност, оставяйки ги неспособни да прогнозират бъдещи разходи, стабилност на веригата на доставки или пазарни реакции. Volkswagen Group приветства неотдавнашната съвместна декларация на Европейската комисия и правителството на САЩ.
Германските автомобилни производители претърпяха загуби за милиарди, след като президентът Тръмп наложи 27,5% тарифи върху европейските автомобили през април. Въпреки че тези мита оттогава са били намалени до 15%, по-ниската ставка все още не е влязла в сила.
Групата иска администрацията на САЩ да разсее несигурността около индустрията.
„За да се гарантират очакваните тарифи от 15% за внос на автомобили от ЕС в САЩ с обратна сила от 1 август, администрацията на САЩ трябва сега да инициира необходимите административни процеси, след като Европейската комисия е изпълнила необходимите изисквания за прилагане с обратна сила. Това е единственият начин да се избегнат по-високи тежести за компаниите“, каза говорителят.