Продажбите в интернет са най-печеливши
Най-добрата техника за продажби е честността, казва Георги Христулев
Георги Христулев е известен у нас като един от първите имейл маркетинг специалисти. От няколко години обучава хора, стартиращи собствен онлайн бизнес. Economic.bg разговаря с него за това, как да бъдете успешни в сферата на продажбите, работата с клиенти и да изградите добра репутация.
Г-н
Христулев, как се създава успешен онлайн бизнес?
Предпочитам да използвам израза постоянно развиващ се бизнес. Онлайн е твърде динамична среда, и за да успявам постоянно да развивам бизнеса ми, изисквам от себе си няколко неща, които съм разбрал че работят за мен - ясни и фокусирани намерения, експерименти и анализи и непрекъснато учене. Всичко това ще обобщя с четири въпроса: Какво искам да постигна? Как да разбера дали ще работи за мен? Какво научих? Как да го подобря? Това постоянно развива мен и бизнесът ми.
По какво той се различава от бизнеса офлайн?
Единствената съществена разлика между онлайн и офлайн среда е локацията. WEB ни позволява да достигаме до клиенти до всяка една точка от света, а това е всичко, което ни трябва. Представете си например, че имате магазин за обувки в Пловдив, на оживена улица и средно дневно от там минават 10 000 човека. Бизнесът ви върви и вие продавате добре. Сега се запитайте, как ще се развие бизнесът ви, ако през магазинът ви минат 100 000 човека или 1 000 000. Вероятно ще се развие по 10 или 100 пъти по-добре.
Това ни позволява интернет - да "вкараме" в магазините си колкото хора и от където си поискаме. И трябва да внимаваме дали можем да ги обслужим, имаме ли необходимата стока и т.н. Интернет ни предоставя неограничени възможности но и трябва да сме сигурни, че можем да ги овладеем.
Кое ви накара да започнете собствен онлайн бизнес?
Винаги съм знаел, че ще работя за себе си. Семейството ми търгуваше с плодове и зеленчуци на едро до 2006 г. Израснал съм в изключително динамична среда на търговия и съм възпитан в работа и в уважение към парите и пазарите. Този период от моя живот ме е изградил като търговец и предприемач.
След това избрах да работя на заплата, вместо да имигрирам. Това ми беше необходимо, за да науча нови неща, да "си открадна занаят". Щастлив съм, че попаднах в две големи компании с много ноу-хау, благодарение на което се научих да правя и продавам реклама. По съвсем естествен път в началото на голямата криза започнах своя бизнес.
Озовах се на точното място, в подходящото време и за мен това беше кризата. Фирмите имаха нужда от евтина и ефективна реклама, а аз знаех как да им я осигуря чрез интернет възможностите.
Кой е най-големият ви провал през годините?
Или печелиш или учиш – аз не се провалям, а ставам по-образован. Намирам начини, които не работят, и които мога да подобря. Това е моята философия за провалите.
Кой е най-важният урок, който научихте като маркетингов специалист?
Ако клиентът не осъзнава какво иска и защо му е, каквото и да правя, не мога да отговоря на очакванията му (защото ги няма). Това е моят най-важен урок. Имам стотици клиенти, работил съм с хиляди хора през годините и през последните две години се съгласявам да работя с клиент, само след като е минал моята система на обучение за планиране на онлайн маркетинг. Трябва да съм сигурен, че разбира какво означава да си в WEB, колко е нормално да струва и колко хора са му необходими. Само тогава може да ми стане клиент и заедно да си развиваме бизнесите.
Коя е най-добрата продажбена техника?
Познавам и преподавам много техники за въздействие. В продажбите обаче има една, която е в основата на всичко. По-хубавото е, че всички я имаме и можем да я използваме. Това е техниката "честност". Да си честен пред себе си и пред клиента си, да си честен, когато знаеш и когато не знаеш, когато можеш и когато не можеш. Това е техниката, която работи на 100 % всеки път, по всяко време, на всяко място. Продажбите са работа за достойни хора и във всичките ми договори има изречението "С грижата на добър търговец".
Какъв тип бизнес е най-печеливш в интернет?
Въпросът е твърде отворен, за да отговоря еднозначно. Видовете бизнеси, които могат да комбинират няколко бизнес модела. Това например са продажбата на продукт и продажбата на услуга за неговото ползване. Сред най-печелившите се нареждат и бизнес моделите, които са свързани с ограничен достъп до информация или трансфер на данни. Най-важното е, че вашият клиент ще ви заплати толкова, за колкото сте му били полезни. Само това има значение - да си полезен на милиони хора.
Какви качества са нужни на човек, за да успее като предприемач?
За да успееш, не ти трябват качества, а действия. Визия без действие е само халюцинация. Това казвам на клиентите и на курсистите си. Излезте от халюцинацията си и действайте, правете нещата, свършете си работата и с гордост поемете отговорност за резултата.