Расте пазарът на безалкохолни и води
Заедно с Жана Величкова правим преглед на постиженията, ангажиментите, задълженията и стремленията на производителите
За индустрията за безалкохолни напитки и бутилирани води последните 5 години са изпълнени с много предизвикателства, повлияни от комплекс от фактори на глобално и местно ниво - пандемията, геополитически напрежения, икономическа нестабилност, дефицити по отношение на енергоносители, суровини и материали, висока инфлация и амбициозни решения за опазването на околната среда.
Данните ясно маркират спад на производството със започването на пандемията и свързаните с нея ограничения (с 14% през 2020 г.), както и последващото възстановяване на сектора. Движението на основните показатели, анализирани в проучванията на Института за пазарна икономика (ИПИ) за сектора, свидетелстват за изпреварващ ръст, но също и за забързване на процесите към технологично обновление и консолидация на предприятията в бранша. Запазва се характерната за тази индустрия инвестиционната активност с висок интензитет, като през 2022 г. е отчетен висок ръст на разходите за инвестиции в дълготрайни материални активи от 56 млн. лв. и възобновяване на преките чуждестранни инвестиции, които са в размер на 90 млн. лв. Тази тенденция се очаква да се запази и в следващите години с цел постигане на новите законодателни изисквания.
Развитие
Стимулирането на инвестиционната активност и привличането на нови инвеститори е важно, тъй като вложенията може да доведат до нови работни места, иновации, повишаване на производителността и икономическа модернизация, може да увеличат конкурентоспособността, да привлекат нови технологии и да подобрят инфраструктурата. Секторът продължава да доставя огромно разнообразие от вкусове и източници на хидратация чрез нови формули с добавена функционалност. На пазара се предлагат много продуктови иновации, набиращи популярност сред потребителите, разказва Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ).
Високи изисквания
През последните две години усилено се работи върху въвеждането на депозитна система, която не само да осигури изпълнението на законовите цели за поне 90% събираемост на опаковките за напитки, но и да продължи подкрепата на задължената индустрия и нейните партньори в търговията, рециклирането и производството на опаковки. „Да останем конкурентоспособни е императив. Индустрията за безалкохолни напитки и бутилирани води генерира важен икономически и социален принос. Необходима е регулаторна сигурност, фокус върху прилагането на вече приетите разпоредби, почиващи на научна обоснованост и задълбочени оценки на въздействието, но при изпълними срокове“, коментира Жана Величкова.
Екологични предизвикателства
Индустрията е двигател и лидер в устойчивото развитие и в прехода към кръгови модели и по отношение на използваните опаковки. Повече от две десетилетия във фокуса на отговорния бизнес е прилагането на цялостен системен подход, в който се търсят и прилагат добри решения както в производствения цикъл, така и по цялата верига на стойност от производството до потреблението с цел намаляване на въглеродния отпечатък, ефективно използване на водните ресурси, подобряване на енергийната ефективност и създаването на опаковки. Определено опаковките са областта, в която се насочват много усилия, предвид новите европейски законодателни цели, но и още по-високите амбиции за постигане на кръгов цикъл в опаковките до края на това десетилетие.
Продуктовите категории са са в широк диапазон, поддържа се и голямо разнообразие от опаковки. Работи се с всички видове опаковъчни формати, основно РЕТ, но и кенове, стъклени бутилки за еднократна и многократна употреба. „Нашата визия е за пълна рециклируемост на опаковките, за осигуряване на минимум 90% събиране на опаковките след консумацията на напитките, за използване в затворен кръг на разделно събраните опаковки в производството на нови и за насърчаване на решения, подкрепящи повторното пълнене и многократните опаковки“, посочва Жана Величкова. Предизвикателни за индустрията са изискванията в областта на опаковките за събирането им в изключително висок процент и влагане на нарастващо до 65% (до 2040 г.) рециклирано съдържание. Големите амбиции, намерили израз в регулациите, които бяха приети и предстои да бъдат публикувани, трябва да бъдат комбинирани с прагматизъм и подкрепа за индустрията.
Концесиите на минерална вода
Необходимо е допълнително надграждане на регулациите за бутилираните натурални води. Индустрията се нуждае от правна стабилност и сигурност не само като гарант за продължаващите устойчиви инвестиции в развиваните от компаниите брандове и находища, но и за насочването на нови инвеститори и инвестиции към неразработените находища. Наред с множеството други икономически ползи това би дало тласък за увеличен достъп на потребителите до богатото разнообразие на води с различен минерален състав и характеристики. Има необяснимо забавяне по прилагането на действащи норми. Няма развитие по нееднократно изразяваните предложения да се предостави достъп до пълния своден капацитет на находищата при изразено желание от страна на концесионерите за удължаване на действащите концесионни договори за срок до 50 години.
Човешкият фактор
И този сектор не е подминат от дефицита на кадри, особено остър в производствената сфера, която неоправдано се възприема от младите хора като по-непривлекателен избор за кариерно и професионално развитие. Човешкият ресурс и развитието на неговия потенциал е на постоянен фокус и приоритет за утвърдените компании, членове на АПБНБ, които формират облика на индустрията в този бранш. Наблюденията показват трайна и продължаваща тенденция за по-високи заплати в производството на безалкохолни напитки и бутилирани води, висока производителност на труда и по-голяма добавената стойност на един нает. Средните заплати в сектора са се увеличили с 40% за 2022 г. спрямо 2018 г. Заплащането на труда е само един аспект от комплексните кадрови политики. Отделните компании прилагат набор от различни подходи, например създавайки възможности за продължаващо обучение и достъп до нови знания, кариерно развитие, разширяване на компетентностите, насърчават ангажираността, мотивацията в екипите, развиват чувството за общност. Това казва изпълнителният директор на АПБНБ и напомня, че високо интензивен на иновации и най-съвременни технологични решения, секторът залага много на автоматизацията и на дигитализацията.
В числа
- 169 предприятия
- 760 млн. лв. е размерът на продукцията и представлява 38% от продукцията в производството на всички видове напитки и 1% от производството в преработващата промишленост
- 234 млн. лв. е добавената стойност
- 4273 души, които съставляват 41% от заетостта в производството на всички видове напитки и почти 1% от заетостта в преработващата промишленост
(Данните са на АПБНБ за 2022 г.)