Регулаторите проспаха раждането на монополисти в технологичния свят
Amazon, Google и Facebook растат твърде бързо, застрашавайки иновациите и потребителите, смята експерт
Amazon, Google и Facebook се извисяват далеч над своите конкуренти в технологичния сектор. Но не растат ли те твърде бързо, се питат някои. Краткият отговор на антитръстовия експерт Тим Ву е „да“.
Професорът по право от Колумбийския университет сравнява големите технологични играчи с петролните такива от началото на 20 век. Много от компаниите от миналото впоследствие биват разбити от дръзки антитръстови закони.
„Има значителна промяна в технологичната икономика и мисля, че това е много опасно за икономиката на Съединените щати“, коментира Ву пред CNN Business. Той изтъква липсата на иновации и стартиращи компании – „затова мисля, че е важно да има разклащания на индустрията“.
Експертът обръща внимание, че технологичният сектор не винаги е изглеждала така. Според него по-рано индустрията е приличала на такава, която ще продължи винаги да е толкова конкурентна, а на стартъпите се е гледало като на играчите, които ще продължат да поддържат средата, така че никоя компания да не изпъкне твърде много над останалите.
Днес обаче тази представа вече е напълно различна, смята Ву и коментира, че антитръстовите регулатори, които са имали за задача да стопират избухването на технологичните гиганти, са „заспали на волана“.
Ву разкритикува десетките придобивания на Facebook и Amazon, направени без особено внимание от страна на регулаторите. Що се отнася до Google, тя пък е погълнала над 200 фирми. Някои от въпросните сделки са били малки – може би знак за интереса на големите към таланта на прохождащите, но според експерта други са били целенасочени опити да се избегне бъдеща конкуренция. Той дава пример с придобиването на YouTube от Google, на Instagram от Facebook, на Zappos от Amazon.
Тези сливания не винаги водят до повишаване на цената към крайния клиент, но са повод за притеснения за създаването на монополи. Според Ву концентрирането на сила може да задържи и иновациите и така да навреди на потребителите в дългосрочен план.