Рекламата на парче не е решение за туризма
Добрите условия в хотела, наред с природните дадености на региона, са важен фактор за развитието на балнеологията
Марина Вълканова:

© ECONOMIC.BG / сп. Икономика
Марина Вълканова е зам. -изпълнителен директор на „Минстрой Холдинг” АД. Тя е управител на „Боровец Хилс” ЕООД и Спа Комплекс Орфей. Завършила е Бизнес администрация и маркетинг в Richmond College The International American University in London, както и курс по хотелски мениджмънт в Мюнхен. В „Балкантурист” е била директор „Маркетинг и реклама”.
Г-жо Вълканова, как интернет и технологията в ръката на всеки влияят на туризма?
– Делът на покупките на туристически пакети и услуги по интернет нараства главоломно всяка година, като все повече се увеличава и делът на използваните мобилни технологии през таблети и смартфони – както за информация, така и за покупка на тези услуги. Днешните клиенти имат високи изисквания. Те знаят какво искат и го искат веднага.
Управлявате Спа Комплекс Орфей в Девин и Спа Комплекс Боровец Хилс в курорта Боровец. От какво зависи добрият резултат?
– Туризмът зависи много от човешкия фактор. Трудно се сформира и поддържа екип от професионалисти, които да са с подходящо образование, следвани неизменно от личните качества – честност, отговорност, лоялност и работа в екип. Ние успяваме да задържим основното ядро мениджъри, главни готвачи, рецепционисти и рехабилитатори. Това става с изрядни договори, редовно и адекватно заплащане, ясно поставени задачи и отговорности. Също така спокойната и уютна работна среда действа мотивиращо.
Как се промени туризмът?
– В последните десет години потребителите на туристически услуги в България и по света се промениха. Хората пътуват много повече и имат достъп до необятна информация относно дестинации, хотели, екскурзии, почивки, затова и изискванията нарастват. По-чувствителни са към качеството на услугите, към комплексното предлагане и колкото повече екстри са добавени към цената на нощувката, толкова по-добре. Например в Спа Комплекс Боровец Хилс е включена закуска, ползване на басейн, сауна, парна баня и фитнес. Така клиентите имат усещането за добра сделка и обещаващ престой. Наблюдава се предпочитание към спа комплексите, има силен интерес към масажите, а терапиите за лице и тяло стават все по-търсени.
Преди кризата през 2008-2009 г. хотелиерството изглеждаше твърде примамлив бизнес и мнозина се наеха да строят хотели, но не всички успяха дори да ги построят. Как изглеждат нещата към днешна дата?
– Това се случваше и в други сектори на бизнеса – транспорт, ресторанти, строителство, фризьорство и козметика. Отстрани винаги изглежда лесно и атрактивно да си собственик и да имаш бизнес. Много хора изтеглиха кредити, без да си дават ясна сметка, че възвръщаемостта в туризма не е бърза и не е сигурна. Туристическият бизнес зависи от много фактори– климат, политическа обстановка, икономическа среда. Трябва да се плащат данъци и да има съответствие с изискванията на службите за категоризация, ХЕИ, пожарна, КЗП, НАП, Инспекция по труда. По редица причини някои хотели останаха недостроени, стигна се и до фалита на хотелиери. Към днешна дата пак е трудно, защото не можем да продаваме на европейски цени, а разходите непрекъснато растат – ток, вода, отопление, храна, заплати. Работим напълно на светло и плащаме осигуровки върху реалните заплати, данъци върху реалните обороти, регистрираме всички туристи. Това е правилният начин и се надявам повече хотелиери да излязат от зоната на здрача.
Каква да е ролята на държавата и на общините при развитието на туризма, който през годините успя да ангажира много хора и ресурси?
– Туризмът трябва да е сред приоритетите на държавата и общините, особено когато съставлява 13,5% от БВП. Нужна е национална стратегия за реклама на България като туристическа дестинация. Рекламата на парче, т.е всеки хотел сам за себе си, не е решение. Колкото и да рекламираме Спа Комплекс Орфей, ако хората не знаят къде е Девин и какви са предимствата на района, няма как да ги привлечем само с хотел и процедури. Държавата и общините трябва да контролират и регулират събираемостта на данъци и туристически такси, които да се инвестират в общините. Инфраструктурата е от голямо значение за туристическите райони.
Какви възможности виждате за развитието на балнеологията и лечебния туризъм в България?
– България традиционно е добре позиционирана в балнеологията и смятам, че успешно използваме природните дадености и ресурси. Има много курорти, които разполагат с лечебни минерални води и са профилирани в лечението на различни заболявания. Нашите лечебни курорти се радват изключително на присъствието на български туристи и туристи от близките държави – Македония, Румъния и Гърция. Огромно предимство е, че лечебният туризъм не е сезонен и не зависи дали има сняг или дали лятото е горещо. Важно е този вид туризъм да бъде сред приоритетите на държавата, да се рекламира и популяризира успешно. Това изисква специализирани туристически изложения, директен контакт с държави, които са традиционни почитатели на този вид туризъм. Нужна е и добра инфраструктура. Балнеолечебните курорти не са разположени на главната републиканска пътна мрежа, а са най-често във вътрешността на страната. Както е и Девин.
Как вие развивате съчетанието между туризъм и лечение?
– Има специализирани видове туризъм и един от тях е лечебният туризъм. Всеки регион с минерална вода има специфични лечебни характеристика. Спа Комплекс Орфей е специализиран в профилактика и лечение на опорно-двигателния апарат, нервната и дихателна система. Предимство ни дава фактът, че Девин е най-известният балнеоклиматичен курорт в Родопите. Разположен е на 710 м надморска височина, с благоприятен климат и изобилие на лечебни термални води.
Инвестираме в съвременна и модерна медицинска апаратура, добре обучен екип от рехабилитатори и лекари, басейни, вани и лечебни процедури. Добрите условия в хотела, наред с природните дадености на региона, са фактор за успешното съчетание между туризъм и лечение.