Русия губи по $1 млрд. годишно, ако заобиколи Украйна
Маршрутът през Украйна все още е най-прекият и евтин, въпреки сложните отношения между двете държави

Плановете на Русия за заобикалянето на Украйна като маршрут за газовите доставки към Европа ще струва на руската държавна компания „Газпром“ ежегодно около 1 млрд. долара, които компанията ще трябва да плаща години наред на Словакия и България за транзитни такси, съобщи Reuters.
Русия иска да заобиколи Украйна заради ценови спорове, които в миналото на няколко пъти доведоха до прекъсване на доставките към ЕС. Това обаче може да струва твърде скъпо на „Газпром“, казват анализатори пред агенцията.
Милиарди евро ще са нужни за изграждането и развитието на алтернативни пътища, а маршрутът на вече съществуващите газопроводи означава, че „Газпром“ ще трябва да плаща транзитни такси на Словакия и България, дори ако Русия успее да заобиколи Украйна до 2020 г. По силата на договорите си с двете страни, през които газът достига до Западна и Южна Европа, руската компания трябва да плаща на Словакия до 2028 г., а на България – до 2030 г., независимо дали оттам наистина минава газ.
Маршрутът през Словакия е от ключово значение за газовите доставки към някои от най-големите клиенти на „Газпром“ – Италия и Германия. Миналата година словашката компания Eustream имаше приходи от 630 млн. евро след 697 млн. евро през 2013 г., а по-голямата част от тях дойдоха именно от „Газпром“.
Други 90 млн. евро са били платени на България, сочат данните на „Булгартрансгаз“. Транзитните такси за двете страни са се равнявали на около 25% от нетните приходи на „Газпром“ за миналата година. Украинската държавна компания „Нафтогаз“ пък е спечелила около 2 млрд. долара за транзита на руски газ, което е около 6% от приходите в украинския бюджет.
Геополитически опасения
Плановете на „Газпром“ да избегне преноса на газ през Украйна, с която отношенията силно се обтегнаха след свалянето на проруския президент Янукович, анексирането на Крим от Русия и сепаратисткото въстание в Източна Украйна, доведоха до проекта за изграждане на газопровод през Турция.
Но Русия все още не разполага с твърдо споразумение с Анкара за „Турски поток“, обявен от президента Владимир Путин през декември 2014 г., който освен това е посрещнат с враждебност от страна на ЕС, пише Reuters.
„Газпром“, който генерира около 8% от БВП на Русия, е изхарчил близо 3.3 млрд. евро за първата линия на „Турски поток“. Газопроводът трябва да се състои от 4 тръби, всяка с годишен капацитет от 15.75 млрд. куб. м.
Разширяване на газопровода „Северен поток“, който минава под Балтийско море до Германия, договорено миналия месец, се изчислява на още 9.9 млрд. евро.
Според Андрей Полишчук, анализатор в Райфайзенбанк, разходите за двата тръбопровода не изглеждат особено разумни „от икономическа гледна точка“, но може да се разглеждат като инвестиция с цел намаляване на рисковете при транзита за Европа.
Михаил Корчемкин, шеф на консултантската група East European Gas Analysis, посочва, че през миналата година „Газпром“ е похарчил $43 за пренос на всеки 1000 куб. м газ през „Северен поток“, в сравнение с $33 през Украйна.
Смятаме, че нашият транзитен маршрут е най-прекият и най-евтиният, отбелязва и Ольона Осмоловска, говорителка на украинската „Нафтогаз“.
Някои анализатори се съмняват, че „Газпром“ ще успее напълно да заобиколи Украйна до 2020 г., тъй като все още не е започнало полагането на тръби за „Турски поток“, а наскоро руската компания прекрати договора с италианската Saipem за изграждането на връзка към Турция.
Миналия месец изпълнителният директор на „Газпром“ Алексей Милер заяви, че компанията е готова за преговори, за да продължи да използва Украйна като маршрут за доставка. Миналата година през Украйна бяха доставени почти 60 млрд. куб. м руски газ за Европа – или 40% от износа на „Газпром“.
Тотално избягване на Украйна е съмнително, казва Валери Нестеров, анализатор от Сбербанк. Вярваме, че в рамките на 5 до 10 г. отношенията с Украйна ще се стабилизират и някои от транзитните потоци ще се запазят, посочва Нестеров.