С наддаване заемът за градския транспорт на София набъбна до 15 млн. лв.
Той е разделен между „Столичен автотранспорт“ и „Столичен електротранспорт“
© ECONOMIC.BG / БТА
Столичният общински съвет ще спасява градския транспорт на столицата с два заема за общо 15 млн. лв. Това решиха общинските съветници по време на извънредно заседание на три от ключовите комисии в местния парламент, а след това и на гласуване в зала.
Заемите се предоставят на две от общинските транспортни дружества – „Столичен автотранспорт“ и „Столичен електротранспорт“ заради големи задължения от около 30 млн. лв., включително просрочени. Това бе и причината миналата седмица за кратко сметките на „Столичен автотранспорт“ да бъдат блокирани, а кметът на София Васил Терзиев изрази опасения, че градският транспорт на София може да спре.
За проблема стана ясно преди седмица и като временно решение Терзиев предложи Столична община да отпусне 6 млн. лв. заем на двете дружества. Ден преди гласуването обаче от ГЕРБ предложиха близо трикратно увеличение на сумата до 15 млн. лв.
Задълженията на транспортните оператори според доклада на кмета са 30 млн. лв, предложението за отпускане на заем е 1/5 от това. ГЕРБ-СДС не приемаме този размер в рамките на 6 млн. лв и предлагаме да се работи върху завишаването му около три пъти“, каза общинският съветник от групата на ГЕРБ-СДС Прошко Прошков в сряда.
По време на заседанието на комисиите Ваня Григорова от БСП предложи размерът на заемите да бъде увеличен с още 3.3 млн. лв. за бонусна система за работещите в двете дружества. Това бе прието на заседанието на комисиите, но не и по време на окончателното заседание на общинския съвет.
Така общинските съветници приеха двата заема да достигнат 15 млн. лв.
От тях 4 млн. лв. са за „Столичен електротранспорт“ – за заплащане на задължения за застраховки и гаранционни депозити, ремонт и охрана, резервни част и материали, а 11 млн. лв. – за „Столичен автотранспорт“ – за заплащане на задължения за дизелово гориво, топлинна енергия, резервни части, ремонт, лизингови договори и други разходи.
Заемите са за срок от 60 месеца при 1.1% лихва и 1 година гратисен период.
Въпреки разликата от предложението за заема на кмета и гласуваното такова той заяви, че
важното е, че градският транспорт на София ще продължи да се движи“.
Задълженията на „Столичен автотранспорт“ възлизат на над 22.8 млн. лв., като с изтекъл падеж са над 19.4 млн. лв. Най-големи са задълженията, свързани с осигуряването на гориво (над 9.2 млн. лв.), следвани от покупката на резервни части (над 3.8 млн. лв.), както и топлинната енергия (над 2.6 млн. лв.).
Задълженията на „Столичен електротранспорт“ са в размер на почти 7 млн. лв., от които с изтекъл падеж са над 3.5 млн. лв. Най-големи са задълженията за резервни части и материали (над 3.4 млн. лв.), следвани от тези за ремонти, охрана и външни услуги (над 2.1 млн. лв.).