Самолети в Испания тестват гориво, направено от използвано олио
Все по-голям брой испански самолети използват биокеросин, за да спестят ресурси и да опазват климата

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Някои самолети вече тестват био гориво, получено от старо олио за пържене, предава DW в специален видео материал по темата. Учените установяват, че отделените емисии са много по-малко.
В бензиностанция в Мадрид клиентите могат да предадат олио от фритюрниците си и да получат ваучери за газ. Това, което преди е било отпадъчен продукт, сега е ценна суровина за компанията. Използваното олио се събира и транспортира до Картахена в чисто нова рафинерия, която произвежда по-устойчиви горива.
Има 2 реактора. Те превръщат компонентите от остатъчното олио за готвене в същите компоненти, които имаме в горивата на петролна основа. Химически крайният продукт е абсолютно същият“, казва служител в рафинерията.
Само няколко месеца след откриването заводът вече работи на пълен капацитет. „Само днес ние произведохме 8 кубически метра всеки час, това е 8000 лидери устойчив каросин на час.“
За момента не се очаква олиото за пържене да свърши. Производителите казват, че има огромен потенциал в събирателни пунктове, направени специално за целта.
Всеки трябва да признае важността на събирането на олио за готвене от домакинствата. Днес от него се събират едва 5%. Но то може да има втори живот – като възобновяемо гориво“, казва Естибализ Помбо, експерт по алтернативна енергия и мобилност.
Само на няколко километра от бензиностанцията - на летище Мадрид - горивото от новата рафинерия вече се използва. Тестовете показват, че керосинът, получен от олио за готвене, работи добре в двигателите. До 2030 г. Иберия иска да зареди 10% от флота си с нов керосин, което е амбициозна цел.
Тереза Парехо, директор по устойчивостта на авиокомпаниите: „Проучването показва огромен потенциал за развитие на устойчива горивна индустрия, особено в Испания. За нас е стратегически важно да направим авиацията по-чиста, защото, гледайки страната ни, ние сме в края на Европа и имаме много острови, които трябва да свържем с континента.“
По-устойчивият керосин, произведен от олио за чипс, например, все още струва 3 пъти повече. Цените обаче трябва да паднат с увеличаване на предлагането. В Андалусия се строи нова рафинерия, която превръща още повече отпадъци в гориво. Тя ще бъде най-голямата в Европа.
Ние преработваме растителни масла, както и животински мазнини и отпадъци от селскостопанската и хранително-вкусовата промишленост“, казва Марта Ченчило, експерт по устойчива авиация.
Между другото, най-големият инвеститор в този завод е от Абу Даби - по-известен, разбира се, с петролния си бизнес. Изглежда, че те също виждат печалба в устойчивите горива. Друга движеща сила зад развитието е ЕС. Блокът предвижда самолетите да се зареждат с 2% устойчиво авиационно гориво и шест процента до 2030 г. До 2050 г. тези цифри трябва да нараснат до 70%.
В лаборатория, южно от Мадрид, компанията за гориво Repsol проучва кои суровини, различни от суров петрол, могат да се използват за авиацията.
Ако например дърветата трябва да бъдат изсечени, можем да използваме целия материал, останал на земята, и да го превърнем във възобновяеми горива“, казва инженерът Хавиер Аризтеги.
Олиото за пържене обаче вече се е доказало. Германският аерокосмически център е изследвал екологичния ефект на горивото. Използвайки изследователски самолет експертите следят изгорелите газове от по-големи самолети. Първият е зареден с конвенционално гориво. Вторият е захранван изцяло с новото алтернативно гориво, направено от остатъци от олио за готвене.
Успяхме да покажем, че устойчивите авиационни горива са довели до по-ниски емисии на частици сажди. Това намалява ледените кристали в кондензационните следи и това намалява затоплянето“, казва Кристиане Фойгт.