Сладоледът поскъпва за лятото
Причината е над 120% ръст в цената на ванилията

~ 2 мин.
Това лято сладоледът може леко да ни нагарча. Цените заплашват да тръгнат нагоре заради сериозното поскъпване на основна съставка - ванилията.
Проблеми в Мадагаскар - най-големия производител на ванилия в света, предизвикаха 120% годишен ръст в цената на суровината. Ако преди 5 г. килограм е струвал около 14 британски лири, то сега цената му е 155 лири.
Според международната компания Mintec слабият цъфтеж в края на 2014 г. е довел до спад в производството. "Цените на ванилията нарастват от 2012 г. насам и фермерите прибират реколтата преждевременно, което се отразява на качеството", коментират от компанията. Ситуацията се изостря и от вносителите, които складират количества в очакване за повишение на цените, което води до намаляване на доставките.
Ванилията е втората най-скъпа подправка в света след шафрана, което се дължи на скъпото й и трудоемко култивиране.
Ваниловите посеви са устойчиви само в екваториалния пояс при 20-градусови температури и трябва да минат през 3-годишен период на узряване, преди да започнат да дават плодове.
Всеки стрък трябва да се опраши на ръка до 12 часа от отварянето на цвета и след като се обере, трябва да се изсуши - процес, продължаващ от 3 до 6 месеца.
"Това засяга всички нас", казват от Cook’s Flavouring Company - един от големите доставчици. Всяка от компаниите в бранша трябва да задели поне 5 млн. долара повече годишно за ванилия. Това пък означава, че всяка компания, произвеждаща сладоледи, ползваща 200 галона месечно, ще плаща четворно повече за ванилия.
Подправката, отглеждана предимно в Мадагаскар, и също в Мексико и Таити, е и с влошено качество.
Очакванията за повишение на цените дали повод на много от фермерите да приберат по-рано реколтата, което довело до по-малко интензивен вкус. Освен това растенията са станали мишена на крадци.
"Преждевременното обиране на реколтата е основният фактор, който се отразява директно на качеството на ванилията, идваща на пазара", казват от френската компания-доставчик Eurovanille.
Комбинацията от увеличаващи се цени и намаляващо качество може да принуди производителите на храни да потърсят алтернативи на натуралната ванилия, пише Food Business News, цитирани от "Бизнесинсайдър".
Но въпреки затрудненията, според компаниите доставчици ситуацията ще е временна. Реколтата, която се очаква през 2016 г., е доста добра, и това може да доведе до намаляване на цените, казва Крейг Нилсен, главен изпълнителен директор на американската Nielsen-MasseyVanillas.