Служебният кабинет обмисля да забрани на „Лукойл“ износа на дизел
По думите на вицепремиера по икономически въпроси Христо Алексиев е разумно рафинерията в Бургас да изнася само деривати

© ECONOMIC.BG / БТА
Не е правилно да се даде пълна възможност на „Лукойл Нефтохим“ да изнася петролни продукти. Рафинерията в Бургас трябва да изнася само деривати, които не могат да се пласират на българския пазар. Това коментира вицепремиерът по икономически въпроси и транспортен министър Христо Алексиев по време на блиц контрол в парламента.
Според него е разумно дори да се забрани износа на дизелово гориво, по примера на Сърбия. Така ще бъде защитен интересът на българските граждани. Алексиев обясни, че българското правителство води преговори по темата с Европейската комисия.
Припомняме, че от 5 декември ще действа европейското ембарго за внос на руски петрол по море. България получи дерогация за две години, но ЕК вече уточни на няколко пъти, че това не означава, че износът на рафинираните продукти е позволен.
Изказването на Алексиев сега идва с обрисувани почти апокалиптични картини какво би се случило с цените на горивата в България, ако държавата реши да спре износа на произведените продукти, базирани на руски петрол. Само преди две седмици компанията заплаши, че ще спре да работи, ако подобно нещо се случи. Служебната власт пък отбеляза, че ако това стане, цените на горивата ще скочат рязко, а оттам и инфлацията в страната.
Веднага след това обаче депутатите в енергийната комисия в парламента одобриха на първо четене забрана рафинерията да изнася продукти, произведени от руски нефт.
Днес Алексиев коментира, че „Лукойл Нефтохим“ може да работи и с друг тип петрол, но снабдяването би бил проблем, защото трябва да се случи извън рамките на Черно море. Отговорът дойде след въпрос на Ивайло Мирчев („Демократична България“), който попита дали е възможно рафинерията да задоволява търсенето на българския пазар с продукти, произведени на основата на руски петрол, но да изнася такива, произведени с неруски.
За да бъде доставен извън рамките на Черно море, трябва да мине през Дарданелите и Босфора, където има логистични проблеми“, обясни той.
Служебното правителство се притеснява, че може да бъде нарушена ритмичната доставка на суров петрол към рафинерията, но въпреки това Алексиев подчерта, че се разглежда и такъв вариант.
Годишното потребление на България на горива е 3 млн. тона, като от тях 2.5 милиона е дизеловото гориво. Алексиев обясни, че за да може рафинерията да произведе такова количество дизел, трябва да преработва суров петрол. Освен това тя произвежда и други деривати, за които няма реализация в България, тъй като някои от тях са забранени за потребление в рамките на ЕС.
Ако тези продукти не бъдат освободени, складовете ще се запълнят и тя (рафинерията) ще спре работа“, посочи Алексиев.
Така по думите му България ще трябва да започне да внася горива от други страни и при това в момент, в който има дефицит на дизел в световен мащаб.
Трябва да се подходи внимателно, защото всичко това касае българската икономика. Ние сме в контакт с ЕК и всяко едно решение ще се комуникира с ЕК.“