Собственикът на Zara разби прогнозите за продажбите си
Испанската корпорация Inditex успешно прехвърля по-високите цени върху клиентите и отчита огромни маржове на печалба
Собственикът на Zara – испанската корпорация Inditex – заяви в сряда, че продажбите на пролетно-лятната колекция са скочили с 16% през последния месец. Това е знак, че търговецът на дребно за бърза мода може да продължи силното си представяне въпреки по-високите разходи за заплати и загубата на руския бизнес, пише Reuters.
Най-голямата компания за бърза мода в света отчете по-добро от очакваното увеличение на печалбата (54%) за първото тримесечие, тъй като продажбите остават силни и след рекордната 2022 г., когато компанията се справи доста по-добре от своите конкуренти по време на кризата с разходите за живот.
Нетната ѝ печалба възлиза на 1.2 милиарда евро за тримесечието, приключило през април, надхвърляйки средните очаквания на анализаторите от 980 милиона евро в проучване на Refinitiv.
Резултатите показват, че Inditex, чиято пазарна капитализация надхвърли 100 милиарда евро за първи път миналата седмица, успешно се е справила с предизвикателствата да поддържа цените конкурентни въпреки натиска върху разходите, включително 20% увеличение на средните заплати на работниците в магазините в Испания.
Inditex отчете солидни продажби, в съответствие с очакванията на анализаторите от 7.56 милиарда евро, дори след като продаде печелившото си руско подразделение през 2022 г. и пое по-високите разходи за труд.
Продажбите в магазините и онлайн продажбите на Inditex нараснаха с 13% до 7.6 милиарда евро през първото тримесечие, в сравнение с 13.5% през първите шест седмици на финансовата 2023 г., отчетени по-рано през годината.
Част от стратегията на холдинга, който притежава и Pull&Bear и Massimo Dutti, е да поддържа по-високи цени извън еврозоната. В страни като Съединените щати, Мексико или Саудитска Арабия някои дрехи са с до 91% по-скъпи, отколкото на вътрешния пазар.
По-ниското търсене в САЩ, причинено от по-трудната макросреда, беше компенсирано от по-слабо засегнатите от времето продажби в Южна Европа.
Стабилни маржини
Брутният марж е достигнал рекордните 60.5%, което показва, че компанията е успяла да прехвърли по-високите цени върху купувачите. Inditex очаква показателят да остане стабилен през 2023 г.
Миналата година модната компания се възползва от успешното прехвърляне на по-високи цени върху купувачите въпреки кризата с разходите за живот, която сви маржовете на повечето търговци на дребно. Inditex също така започна да таксува онлайн връщания във все повече страни, без да оказва влияние върху продажбите, казаха от компанията.
Inditex планира да отвори още 30 магазина в САЩ след две години. Анализаторите смятат, че само най-силните глобални модни търговци на дребно ще спечелят пазарен дял в среда, в която потребителите стават все по-претенциозни.
Испанският холдинг взе решение да инвестира повече в изживяването на клиентите в магазините с нови самосканиращи каси и замяна на твърдите етикети против кражба с чипове, зашити в дрехите, за да се избегнат дългите опашки.