София ще е без тикет система поне още половин година
Дотогава пътниците в столичния градския транспорт ще продължат да се чудят откъде да си купят билет в пандемичната ситуация

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
Стартирането на работата на тикет системата в градския транспорт на София ще се забави и се очаква да заработи през май 2021 г. Това стана ясно от думите на директора на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев пред БНР. Обещанията бяха, че услугата за плащане на билет с безконтактна карта ще е готова най-късно през декември 2020 г., но въпреки пандемичната ситуация транспортният оператор в столицата продължава да не се справя.
Новината идва на фона огромния спад в приходите на дружеството през последните месеци, тъй като Столична община взе решение контрольорите да не глобяват нередовните пътници, а да им продават билети от 1.60 лв. Това бе продиктувано от мерките срещу разпространението на COVID-19 - шофьорите спряха да продават билети, а на огромна част от спирките няма откъде да се купят такива. От ЦГМ твърдят, че има много пунктове, от които може да се купят, но реалността е коренно различна и пътуващите всекидневно се сблъскват с нея. Последната промяна въведе възможност да се купуват билети от тото пунктовете и пощенските клонове, но те са на крайно неудобни позиции.
И заради срива в приходите Столична община реши глобяването да се възобнови от 4 януари.
Парадоксалното е, че в началото на 2020 г. Центърът за градска мобилност поетапно започна да премахва единствените апарати за билети, от които поне пътниците в тролеите и трамваите можеха да си купят билет, без да се контакт с хора. Тогава от ЦГМ казваха, че все пак има възможност билет да бъде закупен от водача. Тогава от ЦГМ не дадоха обяснение защо махат машините, които пък не можеха да връщат ресто, и се оправдаха, че всеки можел да си купи билет от водача.
Сега пред обектите на столичния градски транспорт се извиват опашки за закупуване на карти, което отново е предпоставка за разпространението на коронавируса.
И на фона на всичко това обещаваната от години тикет системата в София, която трябва да позволи на пътниците да закупуват превозен документ чрез банкова карта, поставена директно върху валидатора, ще се забави поне с половин година.
Дилчев обясни за „Капитал“, че причината за забавянето е третият метродиаметър, който не е интегриран в системата. Оправданието идва на фона на това, че метрото се планира и строи от години.
С пускането на тикет системата билетът за метро и наземен транспорт трябва станат един и същи.
Още през лятото на 2018 г. за изграждането на нова модерна система беше избран консорциум „Си Ен Си София тикетинг систем“, в който влизат българските компании „Компютърнет сървисиз“ и „Тикси“ и турското дружество „Асис Електроникс“. Подизпълнител за видеонаблюдението е компанията „Макстелеком“.
За изграждането на системата Центърът за градска мобилност е платил около 83 млн. лв.