Солна терапия за здраве
Ралица Гаврилова загърби успешната кариера в корпоративния свят и стана предприемач
Солната терапия вече не е непозната, мнозина имат личен опит, тъй като солните стаи имат все по-голяма популярност и то не само в София, а вече и на много други места в България. Рисково ли е да инвестираш в подобна услуга и да станеш предприемач в тези трудни времена – с този въпрос се обръщаме към Ралица Гаврилова.
Тя откри Центъра за солна терапия и изкуства „НиКа“ през септември 2021 г. в Ботевград. Защо е предприела подобна стъпка?
Решението
Ралица е с успешна кариера в корпоративния свят. Учила в България и в Германия, работила на високи позиции в големи компании в София. Преди четири години на бял свят идват нейните две деца близнаци Никола и Калина. Скоро обаче тя и съпругът ѝ разбират колко е трудно да се справят сами, без помощ от техните родители, които живеят в Ботевград. Така у Ралица се появява идеята да се върне в родното си място и там да започне собствен бизнес, за да разчита и на подкрепа в отглеждането на децата. Дълго обмисля плюсовете и минусите, чува всички, които ѝ казват „Недей!“, но отказва да ги послуша. И прави трудната стъпка да стане предприемач в Ботевград, където от нулата започва да развива свой бизнес. Как избира сферата на дейност?
Идеята
Желанието на Ралица е да се занимава с дейност, която носи голяма добавена стойност за хората. И тъй като нейните деца започнали често да боледуват поради проблеми с горните дихателни пътища, стига до идеята да отвори солна стая. Инвестицията е голяма и затова започва внимателно да проучва спецификите на тази услуга, трябва ѝ време да се убеди, че това е работата, на която ще се посвети занапред. Междувременно в Ботевград отваря първата солна стая, но това не я спира. Година след тях стартира и нейният бизнес. В Центъра за солна терапия и изкуства „НиКа“ с все по-голяма интензивност ще се развиват три основни направления, свързани с лечебната сила на солта, с йога практики и артистични дейности. В този широк диапазон кой ще е двигателят?
Хъс за развитие
Разбира се, Ралица Гаврилова е основният фактор в развоя на дейностите в този Център. Но кои са клиентите? Солната терапия набира популярност, особено сред майките с деца, за които доброто здраве е основна грижа. Те не са единствените ползватели на услугата, тъй като тя е достъпна за всички. Интерес към възможностите да развиват своя художествен талант към този момент проявяват основно децата, но и възрастни също може да опитат да дадат шанс на своите артистични заложби. Йога практиките в солната стая се очертават като хит. Но кой ще ги води?
Антистрес
Ралица вече е започнала курс за лицензиран йога инструктор и в скоро време ще вкара йога тренировките в графика на Центъра. Те ще се провеждат в солната стая и така две в едно лечебният ефект още повече ще се засили. Освен това тя пуска и лечебна музика по желание на всеки клиент. Тази лицензирана за медицински цели музика е специално подбрана и изследвана от психолози и невролози. Установено е, че действа на различни центрове в мозъка – може да засилва продуктивността, или да намали нивото на стрес, с нея може да се релаксира, да се стимулираща ученето, но също да подтиква към по-висока мотивация, концентрация, усилено мислене, вдъхновение, фокус и за върхово представяне. Една процедура трае 50 мин. за възрастен и 25 мин. за деца под 12 години – това е лично време за лечение и за релаксация. Няма сезонност, солна терапия може да се прави и през лятото. Какво обаче е специалното на една солна стая?
Важно за клиента
Солната стая на Центъра за солна терапия и изкуства „НиКа“ е направена в съответствие с най-високите изисквания. Най-важното, освен покритието от сол по пода и стените на помещението, е халогенераторът. Най-добре е да се използва професионална апаратура на някой от лидерите в това производство. В машината се зарежда фармацевтична сол, изчистена от примеси, тя се смила много ситно, за да подобрява здравето, а не да му навреди. Вентилацията трябва да е мощна и въздухът да се пречиства за следващите клиенти. „В солната стая се получава стерилност и на практика в нея е невъзможно човек да се зарази, тъй като солта има антибактериално и антимикотично действие“, уверява Ралица Гаврилова. Тя вече тича по предприемаческата писта. Какви са първите препятствия?
Трудности
Първоначалната инвестиция за изграждането на солна стая не е никак малка. Освен това като за всеки бизнес, който тепърва прохожда, предприемачът трябва да разполага със средства поне за първата година-две, докато дейността се разработи. В началото приходите не стигат дори да покрият наема и тока. Повечето клиенти идват по трудния начин – привлечени от добрите отзиви на хора, които са останали доволни. Но обмисля и други възможности да спечели нови привърженици на солната терапия.
Ралица Гаврилова вярва, че когато човек прави добро и гледа позитивно на света и на хората, те му отвръщат със същото. Затова и смело продължава напред.
Дългият път до успешната профилактика
Назад във времето има редица свидетелства как хората са използвали лечебните свойства на солта. В средата на XIX век обаче полският лекар Феликс Бочковски забелязва, че миньорите във въгледобивните мини страдат от тежки хронични респираторни заболявания, а работещите в солните рудници рядко се разболяват и дори са по-здрави от повечето хора в общността. Той описва благоприятния ефект на солните пещери и насочва вниманието към тях.
През 1968 г. в Солотвино (сега в Украйна) е открита първата спелеологична терапевтична клиника в СССР, която разчита ва лечебния климат на солните пещери. Това полага основите на съвременната халотерапия ( Halos е гръцката дума за сол), която днес все по-активно се прилага в цял свят за профилактика и лечение на респираторни, кожни и нервни заболявания. Халогенератори разпрашават чистия натриев хлорид на частици до няколко микрона. Те преминават през дихателните пътища в носната кухина, синусите и белите дробове, проникват и през кожата, като унищожават микроби и гъбички, прочистват от задържани течности, секрети и слуз, облекчават възпаления и отоци, успокояват нервната система.
Текстът е част от бр. 107 на сп. "Икономика". Той се публикува в Economic.bg по силата на търговско споразумение между двете медии.