Sophie Germain, който ще ремонтира световния интернет с подводен робот
Аварията на газопровода „Северен поток“ повиши още повече фокуса към критичната инфраструктура

© ECONOMIC.BG / Orange
Френският телефонен оператор Orange SA пусна нов плавателен съд на стойност 50 млн. евро (53 млн. долара), наречен Sophie Germain. С това компанията засилва ролята си в бизнеса с поправяне на подводни интернет кабели, които се умножиха многократно през последните години.
Корабът с дължина 100 метра ще изпълнява по една ремонтна мисия месечно в Средиземно, Червено и Черно море за клиенти, сред които Meta Platforms Inc., Telecom Italia Spa и China Telecom Corp. Корабът ще помага за поддръжката на 70 000 км кабел, осигуряващ интернет трафик между Европа, Африка и Азия.
Пускането на кораба бе рядко срещано и добре дошло за индустрия, която иначе разчита на десетки плавателни съдове за инсталиране и поддръжка на около 500 подводни кабела по целия свят. През последното десетилетие броят на кабелите нарасна рязко, за да се отговори на търсенето на интернет услуги, изискващи много данни.
А това означава и по-чести повреди, с каквито световният флот от ремонтни кораби не успява да се справи. Според доклад на Subtel Forum повечето от тях са на десетилетия, а от 2003 г. насам са пуснати в експлоатация само десетина.
Чрез дъщерното си дружество Orange Marine контролираният от държавата доставчик и бивш национален монополист притежава седем от около 50 кабелни кораба в света. Той е базиран във военното пристанище La Seyne-Sur-Mer в Южна Франция – стратегически разположено между Китай, САЩ и Африка. То е близо до Марсилия, където завършват 16 интернет кабела, и до други важни станции, включително Генуа и Барселона.
По договор Orange е задължена да изпрати Sophie Germain или друг ремонтен кораб, базиран в Сицилия, в рамките на 24 часа след като клиент сигнализира за повреда на кабел.
Sophie Germain е оборудвана с подводен робот, който може да се гмурка на дълбочина 3 000 метра, за да открие повреден кабел и да го извади на повърхността, за да бъде поправен. След като се качи на борда, се взема нов участък от кабела от 50-километровия склад в трюма на кораба и всяка оптична нишка внимателно се съединява. След това роботът заравя запечатания кабел в изкоп на океанското дъно.
Целият процес отнема около три дни.
Корабът е кръстен на френски математик и физик от XVIII в., но това не е единственият галски щрих: Сред 48-те членове на екипажа и техниците има няколко готвачи и пекар, който два пъти седмично приготвя пресни кроасани и сладкиши с шоколад.
Приходите на Orange Marine възлизат само на 150 млн. евро годишно – малка част от годишните продажби на Orange, възлизащи на 43.5 млрд. евро, но значението му е преди всичко стратегическо.
Изправени пред конкуренцията и финансовата мощ на големите технологии, запазването на собствеността върху нашите инфраструктури е от ключово значение“, заяви главният изпълнителен директор на Orange Кристел Хайдеман в речта си при кръщаването на кораба.
Позицията на Orange в сектора означава, че тя редовно си партнира с компании от сектора на големите технологии, които сега са водещи инвеститори в интернет инфраструктурата и изграждането на подводни кабели. Orange работи с Google за изграждането на трансатлантическия кабел Dunant и е част от консорциум с Meta, който изгражда „2Africa“ – кабелна система обикаляща целия африкански континент.
Според Еманюел Декуджис, главен технически директор на корабите на Orange Marine, повредите по кабелите най-често се причиняват от риболовна дейност или от котви, въпреки че понякога вина имат и земетресенията и скалните срутвания. След аварията на газопровода „Северен поток“ правителствата са в повишена готовност за потенциални саботажи на критична комуникационна инфраструктура.
Обикновено интернет кабелите се контролират от групи инвеститори, включително оператори, технологични компании и правителствени структури.
„Макар подводните консорциуми да илюстрират успешно сътрудничество между участниците, те също така отразяват силно международно напрежение“, заяви Хайдеман преди пускането на кораба на вода.
Неотдавнашните събития в Украйна и заплахите за сигурността на инфраструктурата в Черно море напомниха на света за това.“
Войната в Украйна досега не е нарушила работата на Orange в региона, но френските военноморски сили ще помогнат на новия кораб да извърши работата си безопасно, ако се наложи, заяви главният изпълнителен директор на Orange Marine Дидие Дилар.