Еврофондовете не са достатъчни за цялата AM \"Хемус\"

Парите за зимно почистване са изхарчени през лятото, обяви Лиляна Павлова

Еврофондовете не са достатъчни за цялата  AM \

Снимка: БГНЕС

184 ~ 2 мин. четене
Трябва да се осигури финансов ресурс за строежа на магистрала "Хемус", тъй като една много малка част от него ще може да бъде финансиран с пари от европейските фондове.  Към днешна дата могат да се проведат процедури за строителство на едва 60 км от "Хемус”. Това е участъкът от Ябланица до разклона Плевен - Ловеч. Всичко останало трябва да бъде проектирано. 

Това обяви министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова пред Нова тв тази сутрин. 

За всички тези 300 км, които трябва да се построят, са нужни процедури по отчуждения. Ако не се промени законът, това може да отнеме 20 години. Нашата цел е до 2020 г. в голямата си част да реализираме този проект, започвайки строителство от следващата година на първите 60 км”, обясни министър Павлова. 

Тя поясни, че фокусът на поетото от нея ведомство няма да е само върху магистралите: "Като цяло имаме широк спектър от дейности, по които ще работим”, допълни Лиляна Павлова. 

На въпрос ще има ли тол такса за магистрала "Хемус”, тя коментира, че засега не се предвижда. "Няма да е справедливо Северна България да има платен достъп, тъй като тази магистрала е жизненоважна за икономиката ни”, допълни министър Павлова. 

"Напред в годините предвиждаме да променим винетките и те станат електронни, да въведем GPS система за тировете, за да заплащат за изминато разстояние. Това е цялостна реформа в системата, която преди 2018 г. няма да се случи”, обясни регионалният министър. 

"Относно магистрала "Струма" се предвижда изграждането на 13-километров тунел. Работи се за това да се направи детайлно проектиране, оценка на въздействието върху околната среда с цел да се опази уникалната природа в Кресненското дефиле. Възложили сме да има такова съчетание – чисто техническо решение, ако не е тунел, какво може да бъде, съчетано с мерки за опазване на околната среда и най-важното - моделът да е икономически изгоден”, поясни Лиляна Павлова. 

"Месец януари приключва процедурата по екологична, техническа и икономическа оценка. След това ще бъде избран най-подходящият вариант и ще започне неговото проектиране. До 2020 г. сме длъжни да достроим този участък от магистралата”, уточни Павлова.

"Парите за зимно почистване са изхарчени през лятото, уж за изрязване на храсти. Съответно сега пътищата не са подготвени, особено проходите в страната”, обясни Павлова, допълвайки, че само 10 милиона лева са похарчени за рязане на храсти. По думите й, ако тези пари бяха инвестирани в проходите и магистралите, щяхме да сме подготвени за зимата.

"Най-критично е състоянието на магистралите "Люлин" и "Струма". Там ситуацията е много притеснителна и давам пример. От необходими 5000 тона сол, има едва 20 тона. При необходимост да има 70 тона химикали за обработване, има нула. От необходими 66 машини, имаме четири”, поясни още Павлова. 

"Въвеждаме нови правила, от което фирмите са леко притеснени, а именно шест часа преди започването на снеговалежа, на 200 критични точки на територията на цялата републиканска пътна мрежа да са разположени готови, запалени снегорините”, обясни регионалният министър.

Подкрепи Economic.bg