Строителството на пазара на офис площи се активизира

Модните марки в ниския и среден ценови клас остават сред най-активните наематели

Строителството на пазара на офис площи се активизира
196 ~ 3 мин. четене
Автор: Божидара Иванова

Заради недостига на качествени офиси в София нараства броят на наемателите, които подписват договори за площи във все още строящи се сгради. Това показват наблюденията на пазара през първата половина на 2015 на консултантската компания Forton, стратегически партньор на Cushman&Wakefield за България и Македония.

Като цяло след активния старт на 2015 година през второто тримесечие наблюдаваме известно забавяне – както при сделките на наемния пазар, така и при завършените проекти. Единствената сграда, получила разрешение за ползване в София за периода бе новата централа на Централна кооперативна банка (13 000 кв. м) на мястото на бившия хотел „Плиска“. В същото време обаче строителството в сегмента се активизира и общо обемът на завършените през годината площи се очаква да надхвърли 100 000 кв. м.

„Определено смятаме, че забавянето на пазара през второто тримесечие е временно и ще бъде преодоляно през следващите месеци, като се имат предвид заявеното търсене и новите проекти”, коментира Станимира Пашова, мениджър „Офис площи“ във Forton/Cushman&Wakefield.

По думите й основни наематели остават компаниите от IТ и BPO секторите, където сливанията и придобивания в световен мащаб доведоха до промени и в бизнеса на регионално ниво. В резултат от тази реорганизация вече се търсят по-големи площи в сравнение с предни години, но решенията се взимат по-бавно и приключването на сделките отнема повече време.

България обаче запазва лидерски позиции като аутсорсинг дестинация и показва силен конкурентен потенциал в сравнение с останалите пазари от Централна и Източна Европа. Компаниите имат широк кръг критерии – от политическата ситуация и икономическите показатели, през наличието на големи университетски центрове, нивото на компютърни умения и владеенето на чужди езици, до заплащането в различните сектори и конкурентната среда. Обезпечеността с офис площи, които покриват изискванията на тези наематели като местоположение и техническа обезпеченост също е от критично значение при избора на локация.

И през второто тримесечие на 2015 наемният пазар остава движен основно от релокации, като повечето компании търсят по-големи офиси и по-високо качество. Делът на свободните площи продължава да намалява и към второто тримесечие на 2015 г. падна под 25% при 29% година по-рано. В най-търсените от наемателите проекти свободните площи са едва 2%.

Наемите остават стабилни и при първокласните проекти са в диапазона 10.5-12.5 евро на кв.м.


ТЪРГОВСКИ ПЛОЩИ


След вълната от сделки с подценени активи през последните две години в момента за част от проектите са в ход концепции за ново пазарно позициониране. Пример за това е започналото през април преустройство на City Center Sofia, което се очаква да приключи в началото на 2016 година. 

„Пазарът на търговски площи навлезе в по-зряла фаза, при която ясно се открояват успешните проекти и тези, чиито концепции не работят. Докато първата група търговски центрове засилват позициите си, то останалите се нуждаят от цялостно преструктуриране, за да продължат да работят в условията на все по-конкурентен пазар”, каза Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton/Cushman&Wakefield.

Като цяло първата половина на 2015 г. мина без откриване на нови търговски проекти и общият обем на пазара остана 763 000 кв. м. Наемните нива на първокласните локации в софийските молове остават стабилни - 20 евро/кв.м. На бул. „Витоша“ наемите също са устойчиви, като се задържат средно на 44 евро/кв. м.

Международните марки за мода и обувки в ниския и среден ценови клас остават сред най-активните наематели през второто тримесечие, като експанзията на някои от тях вече е ориентирана към по-малките регионални центрове с население над 100 000 души. През периода активно се разрастваха полската верига за обувки ССС, която отвори магазини в Mall of Sofia, както и в Galleria Burgas и Galleria Stara Zagora. В Плевен Tom Tailor и United Colors of Benetton подписаха договори с Панорама Мол. H&M също продължава разрастването си в страната.

В сегмента на ритейл парковете също се усети раздвижване, катализирано от стремежа на някои големи търговци да диверсифицират и оптимизират мрежата си от магазини. Най-видим бе този процес при Retail Park Varna, където IKEA отваря на 2500 кв. м първия си за страната център за поръчки. В съседство вече присъстват веригата за детски играчки Comsed и Decathlon. Също във Варна Praktiker започна строителството на нов магазин в съседство до обект на „Tехнополис“, с която имат и общ собственик.

Подкрепи Economic.bg