Създателят на OceanGate, който мечтаеше за океана
Стоктън Ръш, търсещ приключения през целия си живот, беше обявен за мъртъв, след като останки от „Титан“ бяха открити в Атлантическия океан
Стоктън Ръш, главен изпълнителен директор и основател на OceanGate и пилот на подводницата “Титан”, беше обявен за мъртъв в четвъртък, след като останки от плавателния съд бяха открити в Атлантическия океан, близо до руините на “Титаник”, пише The New York Times.
61-годишният Ръш ръководеше финансите и инженеринга на частната туристическа и изследователска компания OceanGate, базирана в Евърет, Вашингтон, която той основава през 2009 г. През 2012 г. създава и OceanGate Foundation - организация с нестопанска цел, която насърчава технологичното развитие в сферата на морската наука, историята и археологията.
Ричард Стоктън Ръш III, както е цялото име на предприемача, е потомък на една от най-известните фамилии в Сан Франциско. В семейството на баща му има двама души, подписали Декларацията за независимост на САЩ - Бенджамин Ръш и Ричард Стоктън.
Ръш е роден на 31 март 1962 г. в Сан Франциско. Баща му е председател на Peregrine Oil and Gas Company в Бърлингейм, Калифорния, и на Natoma Company, която управлява апартаменти и други инвестиционни имоти в района на Сакраменто. Дядо му е бил председател на корабната компания American President Lines. Симфоничната зала на Луиз М. Дейвис в Сан Франциско пък е кръстена на баба му.
Наследствените богатства на семейство Дейвис произлизат от Ралф К. Дейвис, който започва работа в офиса на Standard Oil of California като 15-годишно "момче за всичко" и се издига до най-младия директор в историята на компанията. Стоктън, както е известен Ричард Стоктън Ръш III, завършва академията Phillips Exeter в Ню Хемпшир и получава бакалавърска степен по аерокосмическо инженерство от Принстънския университет през 1984 г.
Преди да се насочи към океанските дълбини, Ръш мечтаел за приключения в небето. През 1981 г., когато е на 19 години, той става един от най-младите пилоти в света с лиценз за управление на реактивни самолети. Но космосът се оказва недостатъчно предизвикателство за Ръш. В свое интервю за списанието Fast Company през 2017 г. той казва, че на младини мечтаел да бъде първият човек на Марс.
На 44 години той изоставя мечтата си да стане астронавт. Междупланетните пътувания не изглеждат икономически изгодни в обозримо бъдеще, Стоктън Ръш вижда потенциал в подводните пътувания и решава, че е готов да поеме риск и да промени правилата, за да постигне целите си.
Ако просто искате да сте в безопасност, не ставайте от леглото. Не се качвайте в колата си. Не правете нищо. В един момент ще трябва да поемете известен риск и въпросът е какво възнаграждение ще получите в замяна. Мисля, че мога да направя подводните пътувания също толкова безопасни, като наруша правилата“, коментира той в интервю за CBS през 2022 година.
По време на летните ваканции той служи като офицер на DC-8, летящ от Джеда, Саудитска Арабия, за Overseas National Airways. В годината, в която завършва, той се присъединява към McDonnell Douglas Corporation като изпитателен инженер по програмата F-15 и е назначен като представител на компанията във военновъздушната база Едуардс по протокола за радарни тестове APG-63.
Преди да основе OceanGate, той работи в борда на BlueView Technologies, разработчик на сонари в Сиатъл, и като председател на Remote Control Technologies, която произвежда устройства с дистанционно управление. Той също така е попечител на Музея на полетите в Сиатъл от 2003 до 2007 г.
През 1986 г. Ръш се жени за Уенди Холингс Уейл, лицензиран пилот, заместващ учител и счетоводител на издателски компании. Тя става директор по комуникациите на OceanGate. Дядо ѝ, Ричард Уейл младши, е президент на Macy’s New York, а нейните прадядо и прабаба са търговският магнат Изидор Щраус и съпругата му Айда. Те са двама от най-богатите хора, загинали при потъването на “Титаник”. Изидор Щраус е един от съсобствениците на веригата Macy’s.
В интервюто си за CBS Стоктън Ръш признава, че изследването на океана на дълбочина от няколко километра е свързано с много опасности, включително рибарски мрежи, неравности и т.н. Но, по думите му, прекалените опасения за безопасността могат да се окажат пречка за развитието на една компания, като неговата, в която рискът се възвръща не само под формата на печалби, но и като незабравими преживявания.
Това наистина е преживяване, променящо живота и няма много други такива неща на пазара. Вместо да похарчите 65 000 долара, за да изкачите връх Еверест, където може да умрете или да прекарате един месец в мизерен базов лагер, можете да промените живота си за една седмица“, коментира Стоктън Ръш пред Fast Company.
Неговите пътешествия с “Титан” му осигуряват приключението, за което жадува през целия си живот.
„Исках да бъда нещо като капитан Кърк от “Стар Трек”. Не исках да бъда пътникът отзад. И разбрах, че океанът е вселената. Там е животът“, казва Ръш в едно от последните си интервюта.