Технологичните гиганти наливат милиарди в AI, но Wall Street натиска за резултати от инвестициите
Инвеститорите очакват голяма възвръщаемост от изкуствения интелект, а не само обещания за бъдещи печалби
© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Огромните разходи на гигантите от Силициевата долина за изкуствен интелект (AI) скоро няма да се забавят, но търпението на Wall Street да види възвръщаемост от тези инвестиции може би започва да се изчерпва, пише CNN Business.
Това стана ясно, след като Meta, Microsoft, Amazon, Apple и компанията майка на Google – Alphabet – заявиха казаха предходната седмица, че увеличават капиталовите си разходи, включително за наеми и оборудване за центрове за данни и инфраструктура.
Съдейки по въпросите на анализаторите към техногигантите обаче, имаше ясни признаци, че те очакват тези масивни инвестиции ще се изплатят сериозно.
Поразителни разходи за AI
Microsoft, Alphabet, Amazon и Meta отчетоха ръст на приходите на годишна база и надминаха очакванията на инвеститорите. Облачният бизнес на Microsoft и Google нарасна съответно с 40% и 34%, а продажбите на Amazon Web Services се увеличиха с 20% спрямо миналата година – знак, че компаниите все повече разчитат на техните услуги в ерата на изкуствения интелект.
Те продължават да наливат десетки милиарди долари в инфраструктура за AI и центрове за данни – инвестиция, която определят като необходима за следващата ера на интернет.
Сумите са поразителни.
Google очаква капиталовите ѝ разходи за 2025 г. да достигнат между 91 и 93 млрд. долара – спрямо предишната прогноза от 85 млрд. долара. Microsoft предвижда увеличение с 74% до 34.9 млрд. долара тази година, приблизително колкото и прогнозата за тримесечието от над 30 млрд. долара. Meta е похарчила 19.37 млрд. долара – спрямо 9.2 млрд. година по-рано и над очакваните 18.4 млрд.
Amazon изчислява, че сметката за 2025 г. ще достигне 125 млрд. долара – и очаква тя да се увеличи още през 2026 г.
Дори Apple, която не е основен доставчик на облачни услуги, ще повиши капиталовите си разходи, свързани с инвестиции в изкуствен интелект, стана ясно от думите на финансовия директор на компанията Кеван Парех.
Съществуващите центрове за данни трябва да бъдат обновени, за да могат да обработват AI натоварванията, което води до тези огромни разходи“, посочи Мелиса Ото, ръководител на инвестиционните проучвания в S&P Global Visible Alpha.
Технологичните гиганти оправдават инвестициите с аргумента, че търсенето изпреварва предлагането. Главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси каза, че „докато добавяме нов капацитет, ние вече го монетизираме“.
Wall Street иска резултати, не обещания
Но инвеститорите искат повече от обещания за бъдещи печалби.
Почти всички въпроси към Meta бяха насочени към това как компанията смята да превърне своите AI инвестиции в приходи, какъв е срокът за новите продукти и модели от Superintelligence Lab и какъв е общият ѝ подход към AI.
Марк Зукърбърг определи изкуствения интелект като полезен за виртуални асистенти и за подпомагане на рекламодателите при планиране на кампании. „Повече от милиард души използват Meta AI всеки месец“, каза той, добавяйки, че AI може да доведе до „всякакви нови продукти и формати на съдържание“.
Очакваме да изградим нови модели и продукти и съм развълнуван да споделя повече, когато му дойде времето“, каза той относно усилията за Superintelligence Lab.
По време на разговора на Microsoft анализаторите искаха да разберат дали клиентите ще изпълнят обещаните си покупки и дали индустрията наистина може да печели от глобалните AI инвестиции. Финансовият директор на Microsoft Ейми Худ заяви, че инвестициите отразяват вече резервиран бизнес и че търсенето расте.
Инвеститорите на Google искаха да знаят как AI резюметата и агентите влияят на начина, по който компанията печели от търсачката. Главният бизнес директор на Google каза, че компанията печели приблизително същото от рекламите под и в рамките на AI отговорите, както и при традиционното търсене.
Отговорите задоволиха част от анализаторите. UBS заяви, че запазва „увереността си, че акциите, свързани с AI, ще продължат да носят растеж на пазарите“. CFRA Research коментира, че след тримесечието е „по-оптимистично“ настроена за основния бизнес на Google и че Meta „остава ангажирана с целта си да стане водещата AI лаборатория“. Дан Айвс от Wedbush Securities каза, че Microsoft „навлиза в следващата фаза на монетизация на AI“.
Но това ще е така, само ако компаниите продължат да развиват продуктите, които ги направиха най-големите технологични играчи в света. Според Ото инвеститорите ще станат по-предпазливи, ако потребителите започнат да се отдръпват от социалните мрежи на Meta или търсачката на Google.
Вижда се натиск за ускоряване на иновациите. AI е нова сфера, която хората смятат за изключително ценна, и затова има надпревара да се запълни тази ниша“, каза Евън Шлосман от SuRo Capital.