Tesla, пази се: Двете държави, през които BYD иска да завладее световния пазар
Китайската компания, която стана най-големия продавач на електрически коли в света, планира ключови заводи в Европа и Северна Америка

© ECONOMIC.BG / Instagram_@bydusa
Над 5000 електромобила бяха натоварени тази седмица на гигантски кораб в Китай и изпратени към пристанища в Европа. Автомобилите са произведени от BYD, китайската компания, която е подкрепяна от Уорън Бъфет и изпревари Tesla като най-голям продавач на електрически превозни средства в света.
Според китайската държавна информационна агенция Синхуа автомобилният производител е използвал огромния плавателен съд, наречен „BYD Explorer No. 1“, за да превози износа си от южния китайски град Шънджън до Германия и Нидерландия по време на първото му пътуване.
Това е поразителен пример за нарастващата мощ на BYD, която завладя своя вътрешен пазар, а сега се отправя по нови пътища в опит да задържи стремглавото си темпо.
За тази цел две държави ще бъдат от решаващо значение: Унгария и Мексико. Макар че нито една от тях не е огромен автомобилен пазар, те биха могли да послужат като входни врати към Европа и Северна Америка, подкрепяйки стремежа на компанията да се превърне в глобално име.
BYD започна да навлиза и на двете места. През декември тя обеща да открие завод в Унгария, който ще бъде първият ѝ такъв за производство на леки автомобили в Европа. Правителството на министър-председателя Виктор Орбан заяви, че това е една от най-големите инвестиции в историята на страната и ще създаде хиляди работни места в южния град Сегед.
Компанията обмисля да открие фабрика и в Мексико. Тя е изразила интереса си към изграждането на завод в страната, въпреки че от януари насам няма официално потвърдени планове, заяви пред CNN запознат с въпроса източник от правителството на югоизточния щат Юкатан.
Експертите твърдят, че разширяването на дейността в Унгария и Мексико ще помогне на базираната в Шънджън компания да се установи стратегически на двата противоположни бряга Атлантическия океан, като същевременно избегне високите мита.
Плановете могат също така да помогнат на BYD да се ориентира в трудната геополитическа обстановка, особено след като някои европейски политици стават все по-предпазливи към „наводняването“ на пазара с китайски електрически превозни средства.
Но тези, които отдавна наблюдават BYD – марка, която бе сравнително непозната в чужбина и дори си навлече подигравки от главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск през 2011 г., казват, че очакваните стъпки не са просто реакция на нарастващия протекционизъм.
Бих погледнал на това като на продължение на глобалната им експанзия и производствен отпечатък“, казва Ту Ле, основател на консултантската фирма Sino Auto Insights. „Не е тайна, че те имат големи амбиции за глобално господство.“
Два нови канала
Унгария, малка, нямаща излаз на море страна с население от 9.6 млн. души, се очертава като все по-важен производствен център в Европа за автомобилните доставчици, особено от Китай.
Китайски фирми, като гиганта в областта на батериите CATL и производителя на автомобили Nio, инвестираха през последните години значителни средства в производството в страната, наред с германските конкуренти Mercedes, BMW и Audi. BYD вече има присъствие там, като през 2017 г. откри завод за производство на електрически автобуси в град Комаром.
С новия си завод в Сегед компанията ще получи свободен търговски достъп и за своите пътнически автомобили. И то не само към Унгария – дългогодишен икономически партньор на Китай – но и към 26 други членове на Европейския съюз, според Матиас Шмид, европейски автомобилен анализатор, който ръководи фирмата Schmidt Automotive Research.
Освен това тя ще може да се възползва от „всички предимства, които предоставят западноевропейските страни, при това по-изгодно“, каза той пред CNN, изтъквайки по-ниските разходи за труд и енергия в Унгария в сравнение с тези в други регионални автомобилни центрове като Франция или Германия.
Макар че обектът вероятно е планиран от години, според експертите той е особено навременен, тъй като ще позволи на BYD да избегне европейските мита от 10% върху автомобилите, внасяни от втората по големина икономика в света, както и всички допълнителни мита, наложени в резултат на текущото разследване на ЕС за държавната подкрепа на Китай за производителите на електромобили.
Проучването бе обявено през септември миналата година от Европейската комисия, която заяви, че се опитва да разбере как цените на електрическите превозни средства, внасяни от Китай, са били „изкуствено поддържани ниски“.
Очаква се европейските мита да се повишат след приключването на разследването, въпреки че BYD вероятно ще успее да избегне плащането на повече налози, смята Шмид.
Бил Русо, базираният в Шанхай основател и главен изпълнителен директор на консултантската компания Automobility, споделя това мнение.
Освен ако законодателите не изготвят нови правила, насочени към страната на произход на марката – в този случай Китай – а не към страната на производство, унгарският завод на BYD би трябвало да й позволи да заобиколи тези мита, каза той.
Подобна схема се очаква и в Мексико. Понастоящем BYD не продава пътнически автомобили в Съединените щати, където за произведените в Китай автомобили се налагат високи вносни мита от 27.5%.
Това може скоро да се промени, ако автомобилният производител започне производство в Мексико, където продава автобуси и леки автомобили.
Съгласно Споразумението между САЩ, Мексико и Канада (USMCA), търговската спогодба, която замени NAFTA през 2020 г., митата могат да се избегнат, ако 75% от всеки лек автомобил се произвежда в Северна Америка.
Тъй като Мексико е част от търговското споразумение, логично страната стана по-привлекателна за китайските производители на автомобили.
Страната може да послужи като „входна точка за производство и износ в Северна Америка“, казва Ле. „Правителството на САЩ няма да хареса това, че Мексико създава задна врата.“
Освен предимствата, като например по-ниските разходи за труд и транспорт, Мексико се разглежда като важна база за BYD, предвид че Tesla също изгражда завод в страната.
Междувременно американският автомобилен производител сега е един от клиентите на BYD за батерии – казус, който подчертава, че стратегията на BYD надхвърля фокуса върху крайния продукт. А това, че един от най-големите ѝ клиенти прави своя Gigafactory в Мексико, подчертава смисъла от това китайската компания също да е наблизо.
Глобалният поход на BYD
BYD, основана от Уанг Чуанфу, първо затвърди репутацията си в страната като производител на акумулатори, преди да навлезе в чужбина. Първият международен излаз на компанията е през 1998 г., когато създава чуждестранен филиал в нидерландския регион Ротердам. Там тя основа европейската си централа и започна да внася батерии.
Въпреки че това става само три години след основаването ѝ, фирмата не продава никакви превозни средства в Европа в продължение на следващите 14 години по-късно. Пуска първите електрически автобуси, мотокари и таксита през 2012 г.
За разлика от някои от китайските си колеги, BYD „в началото не е давала приоритет на продажбите в чужбина“, отбелязва Русо. Вместо това се е съсредоточила върху спечелването на Китай.
Миналата година BYD стана най-продаваната марка автомобили в Китай, като цените на превозните средства започваха от 11 000 долара.
Но „сега те правят завой, защото са достигнали точката, в която, за да растат, трябва да дадат приоритет на продажбите в чужбина“, коментира Русо.
Числата потвърждават промяната. BYD вече има присъства в повече от 70 държави, след като през 2020 г. са около 50. Компанията бързо допълва съществуващото производство в чужбина на места като Калифорния и Бразилия, където произвежда електрически автобуси, с планове за нови заводи в Индонезия, Тайланд и Узбекистан.
През първата половина на 2022 г. до 40% от клиентите на BYD идват от родния й пазар, към който тя причислява континентален Китай, Макао, Хонконг и Тайван. Година по-късно компанията техният дял се свива до 33%, показва последният междинен годишен доклад.
BYD отбелязва агресивен ръст в износа на своите автомобили, който през миналата година се е увеличил с огромните 334% до малко под 243 000 коли.
Този скок вероятно е помогнал и на Китай да изпревари Япония като износител номер едно на автомобили в света през 2023 г.
Продължаващото развитие в чужбина обаче означава, че BYD ще трябва да подходи по-локално, твърдят анализатори. За да спечели сърцата и умовете на политиците, както и портфейлите на потребителите, изграждането на заводи в близост до ключовите пазари ще бъде от решаващо значение.
Това показва готовност за създаване на работни места на местно ниво, което може да помогне на компанията да спечели благоразположение и „след това да доведе до може би по-благоприятно отношение от страна на правителствата в региона“, казва Русо.
Геополитиката е ключов фактор.“