Инспектори на ЕС проверяват китайските производители на електромобили
Европейската комисия след това ще реши дали да наложи наказателни тарифи за китайския внос

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Европейската комисия започва разследване на китайските производители на електромобили, след което ще реши дали да им наложи наказателни тарифи. Това казаха за Reuters трима души, участващи в процеса по разследване. Инспекторите ще посетят BYD, Geely и SAIC, но няма да засягат некитайски марки, произведени в Китай, като Tesla, Renault и BMW.
Проучването, започнало през октомври и планирано да продължи 13 месеца, се стреми да определи дали по-евтините, произведени в Китай електромобили се възползват несправедливо от държавни субсидии. Наречено от Китай „протекционистко“, разследването ескалира напрежението между Пекин и Брюксел.
Европейската комисия, Министерството на търговията на Китай, BYD и SAIC не отговориха веднага на исканията за коментар от Reuters. Geely отказа коментар, но цитира изявлението си от октомври, че компанията спазва всички закони и подкрепя честната пазарна конкуренция в световен мащаб.
Един източник каза, че следователите са пристигнали в Китай, докато според друг посещенията са планирани за този месец и за февруари.
Посещенията са с цел проверка на място на отговорите на автомобилните производители на въпросниците, които са им били изпратени по-рано. В документите на Европейската комисия за разследването се казва, че то е в „начален етап“ с посещения за проверки до 11 април.
Миналата седмица Китай започна антидъмпингово разследване на бренди, внесено от Европейския съюз – стъпка, която изглежда беше насочена срещу Франция, която подкрепя разследването. Популярните китайски модели, изнасяни за Европа, включват MG на SAIC и Volvo на Geely.
Делът на произведените в Китай превозни средства на пазара на електромобили в Европейския съюз се е повишил до 8% и може да достигне 15% през 2025 г., като те обикновено се продават с 20% по-евтино от моделите, произведени в ЕС.
През октомври китайската Great Wall Motor заяви, че е първият автомобилен производител, който е изпратил отговори на разследването за субсидия от ЕС.
Отношенията между Китай и ЕС са обтегнати от фактори, включително по-тесните връзки на Пекин с Москва след нахлуването на Русия в Украйна. ЕС се стреми да намали зависимостта си от втората по големина икономика в света, особено за материалите и продуктите, необходими за зеления преход.
В същото време китайските производители на електромобили – от лидера на пазара BYD до по-малките конкуренти, като Xpeng и Nio, увеличават усилията си за разширяване в чужбина, тъй като конкуренцията се засилва у дома и вътрешният растеж намалява. Много от тях са превърнали продажбите в Европа в приоритет.
Смята се, че Китай е изпреварил Япония като най-големият износител на автомобили в света миналата година, доставяйки 5.26 милиона автомобила на стойност около 102 милиарда долара, съобщи китайска автомобилна асоциация тази седмица.