Инспектори на ЕС проверяват китайските производители на електромобили
Европейската комисия след това ще реши дали да наложи наказателни тарифи за китайския внос
Европейската комисия започва разследване на китайските производители на електромобили, след което ще реши дали да им наложи наказателни тарифи. Това казаха за Reuters трима души, участващи в процеса по разследване. Инспекторите ще посетят BYD, Geely и SAIC, но няма да засягат некитайски марки, произведени в Китай, като Tesla, Renault и BMW.
Проучването, започнало през октомври и планирано да продължи 13 месеца, се стреми да определи дали по-евтините, произведени в Китай електромобили се възползват несправедливо от държавни субсидии. Наречено от Китай „протекционистко“, разследването ескалира напрежението между Пекин и Брюксел.
Европейската комисия, Министерството на търговията на Китай, BYD и SAIC не отговориха веднага на исканията за коментар от Reuters. Geely отказа коментар, но цитира изявлението си от октомври, че компанията спазва всички закони и подкрепя честната пазарна конкуренция в световен мащаб.
Един източник каза, че следователите са пристигнали в Китай, докато според друг посещенията са планирани за този месец и за февруари.
Посещенията са с цел проверка на място на отговорите на автомобилните производители на въпросниците, които са им били изпратени по-рано. В документите на Европейската комисия за разследването се казва, че то е в „начален етап“ с посещения за проверки до 11 април.
Миналата седмица Китай започна антидъмпингово разследване на бренди, внесено от Европейския съюз – стъпка, която изглежда беше насочена срещу Франция, която подкрепя разследването. Популярните китайски модели, изнасяни за Европа, включват MG на SAIC и Volvo на Geely.
Делът на произведените в Китай превозни средства на пазара на електромобили в Европейския съюз се е повишил до 8% и може да достигне 15% през 2025 г., като те обикновено се продават с 20% по-евтино от моделите, произведени в ЕС.
През октомври китайската Great Wall Motor заяви, че е първият автомобилен производител, който е изпратил отговори на разследването за субсидия от ЕС.
Отношенията между Китай и ЕС са обтегнати от фактори, включително по-тесните връзки на Пекин с Москва след нахлуването на Русия в Украйна. ЕС се стреми да намали зависимостта си от втората по големина икономика в света, особено за материалите и продуктите, необходими за зеления преход.
В същото време китайските производители на електромобили – от лидера на пазара BYD до по-малките конкуренти, като Xpeng и Nio, увеличават усилията си за разширяване в чужбина, тъй като конкуренцията се засилва у дома и вътрешният растеж намалява. Много от тях са превърнали продажбите в Европа в приоритет.
Смята се, че Китай е изпреварил Япония като най-големият износител на автомобили в света миналата година, доставяйки 5.26 милиона автомобила на стойност около 102 милиарда долара, съобщи китайска автомобилна асоциация тази седмица.