Тол таксите – първо за товарните автомобили
Магистрала „Струма“ ще стига до гръцката граница, увери Лазар Лазаров
Тол таксите ще заменят винетките за товарните автомобили най-рано през 2017 г., коментира пред БНТ председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Лазар Лазаров. „Значително по-късно – 2-3, или дори 4 години – тол таксите ще бъдат въведени и за леките автомобили“, каза още той.
Реално автомобилите, които разрушават най-много пътната настилка са товарните автомобили, коментира още Лазаров.
Тол таксите ще бъдат много по-справедлив начин за заплащане от винетката, смятат в АПИ. „Хората, които не пътуват всеки ден, реално ще плащат много по-малко, включително и от винетката, която в момента купуват. Тези, които карат ежедневно, със сигурност ще плащат малко повече от това, което в момента плащат“, уточни Лазаров.
Той коментара и медийните публикации, че магистрала „Струма“ реално „свършва“ в двулентовия път Е-79 1,4 км. преди гръцката граница и няма връзка с магистралите на гръцка територия.
Лазаров посочи, че проблемът се корени отпреди 15 г., когато този участък е бил изваден от активите на АПИ и е прехвърлен на Агенция „Митници“. Тогава е имало програма за реновиране на гранично-пропусквателните пунктове. При изготвянето на документацията по Лот 4 на магистралата този участък е бил изключен, тъй като е трябвало да има изпълнение на друг проект от страна на Агенция „Митници“, допълни Лазаров.
Пътният участък обаче все пак ще бъде изпълнен заедно с останалата част на магистралата и ще бъде прикачен към ОП „Транспорт“, поясни още Лазаров и допълни, че няма да има забавяне на изпълнението на проекта. По изчисленията досега това ще струва допълнително 3 млн. лева.
Обилните валежи през миналата година са активизирали голяма част от свлачищата около пътищата в страната и това е причината за лошото състояние на редица пътни артерии, коментира ръководителят на АПИ. Той поясни, че валежите са причина и за проблемите по платното на новооткрити участъци от магистрала „Струма“. Те все още нямат Акт 16 и ще бъдат възстановени за сметка на строителя, а земните насипи трябва да бъдат укрепени с финансиране от Комисията по бедствия и аварии.
Лазаров припомни, че според нормативната уредба има гаранционни срокове – за магистралите те са 5 г., а за съоръженията – 10 г. След това е работа на държавата да поддържа пътните участъци и съоръжения.
Текущите ремонти по магистрала „Тракия“ трябва да приключат до 1 юли, коментира още Лазаров. Временна организация на движението обаче ще има за участъците, преминаващи през мостове или други съоръжения, тъй като там се налагат по-продължителни дейности, уточни той. Качеството на използваните материали е безспорно и се използват специални камъни, които имат висок коефициент на сцепление, завърши шефът на АПИ.