Twitter е на ръба на колапса
Лошото управление на Мъск изправя платформата пред множество технологични проблеми и отлив на поттребители

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Ако използвате Twitter – услугата, която не толкова отдавна беше най-добрият начин да прочетете извънредни новини и да намирате публика за сериозни разговори – вероятно вече я намирате за значително по-малко полезна през последната година. Така Сива Вайдхянатан, колумнист на The Guardian и професор по медийни изследвания в Университета на Вирджиния, започва своя анализ на последните промени, свързани с микроблогинг платформата.
През изминалия уикенд тя беше почти неизползваема. В събота всичко крахна. Хиляди потребители съобщиха, че са имали големи проблеми с използването на платформата, включително липса на достъп до чужди туитове и невъзможност за публикуване на собствени – общо взето всичко, за което човек иска да използва Twitter.
В събота Мъск обяви, че социалната мрежа ограничава начините, по които всички потребители могат да имат достъп до туитове, „за да се справят с екстремни нива на изтриване на данни и манипулиране на системата“. С други думи, Мъск обвинява търговските услуги, които искат да изтрият туитове и да ги включат в модели за машинно обучение. Няма причина да вярваме, че това наистина се случва, но дългогодишната враждебност на Мъск към изкуствения интелект вероятно го е накарала да обвини тези услуги за техническите проблеми на платформата.
Тогава Мъск обяви, че акаунти, които не плащат за услугата Twitter Blue (почти всички), ще бъдат ограничени до общо 600 публикации на ден, докато акаунти, които си плащат, ще бъдат ограничени до 6000. Новосъздадените акаунти в Twitter ще бъдат ограничени до виждане на 300 публикации на ден. По-късно в събота, след значителни обществени подигравки и гняв, Мъск два пъти повиши лимитите, опитвайки се да успокои потребителите. Към неделя вечер ограниченията достигнаха 10 000 публикации на ден за абонати на Blue, 1000 на ден за безплатни акаунти и 500 за новосъздадени безплатни акаунти.
Такива хаотични решения със сигурност хвърлят допълнителни съмнения върху компетентността на Мъск. Няма начин да е направил прогнозни анализи, за да излезе с такива политики и числа. Той просто го туитва – лоша стратегия.
През изминалата година, откакто бившият гений пое пълния контрол над Twitter, той изрази враждебност към най-лоялните и активни класове потребители, включително журналисти, политически и социални активисти, и самите бизнеси, от които Twitter зависи за приходите от реклама. Отблъсквайки рекламодателите от вече разклатената и зле управлявана фирма, Мъск се насочи към отчаян, но в крайна сметка безполезен ход: да принуди (а не да насърчи) потребителите да се абонират за Twitter Blue, специално ниво на членство, което струва $8 на месец или 38.29 реала в Бразилия – третият по големина пазар за Twitter след САЩ и Япония. Тези 38.29 реала са около половината от това, което повечето хора в Бразилия плащат всеки месец за самия достъп до интернет и са извън разумния разход за огромното мнозинство от хората там.
Представете си, че сте човек, който решава, че 8 долара на месец са справедлива цена за услуга, която просто се влошава. Представете си, че искате да платите пари на насилственото и потисническо правителство на Саудитска Арабия, един от основните инвеститори, привлечени от Мъск в сделката. Това е, което Мъск изисква от потребителите на Twitter, повечето от които просто искат да бъдат в крак с това, което правят любимите им знаменитости и да получават известия за извънредни новини в техния район.
Въпреки че обещава на потребителите на Twitter Blue малко по-малко досадно изживяване и потенциал за достигане до по-голяма аудитория, отколкото „плебейските“ потребители биха могли, Мъск в крайна сметка влоши услугата за всички. Дали поради възмущение, арогантност, невежество или отчаяние, Мъск е уволнил повече от половината от персонала, необходим, за да поддържа Twitter да работи и да расте. Цели екипи, като този за доверие и безопасност, които се опитаха да ограничат заплахите и речта на омразата, бяха заличени.
Сега никой дори не се опитва да направи изживяването на Twitter приятно или незаплашително. Много от техническите специалисти във фирмата са напуснали или също са били уволнени, оставяйки една малка група да работи извънредно, за да поддържа Twitter, който дори работи на по-малко сървъри. За да е цялостна картината, Мъск реши, че е над такива битови грижи като плащането на сметки. Той спря да плаща за офис площи, но същевременно с това изисква от служителите да спрат да работят от вкъщи. По-важното за потребителите е, че Мъск спря да плаща за сървърите, от които Twitter се нуждае, за да осигури последователно обслужване на своите 230 милиона ежедневни, но разочаровани, активни потребители.
Ако Мъск беше умен или брилянтен мислител, както някои хора все още вярват въпреки всички налични доказателства за противното, можеше да предположим, че той има някакъв генерален план или че взема стратегически решения относно обхвата, мащаба, дизайна и функционалността на услугата. Но той не е. Просто не е. Той запрати Twitter в земята, както Доналд Тръмп ръководеше правителството на САЩ – обхващан от пристъпи на възмущение и параноя. От деня, в който предложи да поеме управлението, Мъск не демонстрира интерес или опит в това как подобна услуга може да подобри живота на своите потребители или поне да спечели пари, за да остане на повърхността. Той го управлява с дълг – дълг, натрупан от някои от най-опасните хора в света.
С новия дълг, който Мъск пое, за да завърши покупката на акциите на Twitter и да направи компанията частна, годишните дългови плащания на компанията се увеличиха до около 1 милиард долара. Операциите на компанията през 2021 г. генерираха около 630 милиона долара паричен поток. И това бяха в добрите времена за онлайн рекламиране и в по-доброто време да бъдеш потребител или рекламодател в Twitter.
Платформата никога не е била страхотна. Компанията никога не е разполагала с персонала, технологиите, политиките или ресурсите, които биха били необходими, за да се отърве от тормоза, омразата и призивите за насилие в нея. Твърдя, че самото естество на услуги като Facebook и Twitter прави тази цел невъзможна. Социалните медии, като цяло и по дизайн, са лоши за хората. Но Twitter разшири комуникативните цели на някои ненацистки потребители, като активисти за социална справедливост. Предлагаше важна информация по време на спешни случаи и моменти на извънредни новини (заедно с предвидимата дезинформация, която тече в тези моменти). Twitter поне беше полезен и се опитваше да причини по-малко вреда, преди Мъск да го поеме. Сега това е единственото убежище на белите расисти, като Тъкър Карлсън, изгонен дори от някои от най-малко уважаваните ъгли на публичната сфера. Но Мъск го обича. Така че той е новата звезда на Twitter, която не подобрява качеството на живот на никого и не просветлява никого.
Колко дълго може да оцелее този Twitter? Трябва да е въпрос на месеци до пълния колапс. Разбира се, казвам го вече година и нямам особен поглед върху финансовите му въпроси. Сега обаче нещата изглежда се движат в спирала на смъртта, която е повече от финансова. Техническа е. Twitter просто се самоубива.