Успехът е страст и много работа
От ключово значение за всеки бизнес е да функционира в устойчива и предвидима бизнес среда
Мила Маречкова, „Мисис Икономика“ 2021:
Мила Маречкова е изпълнителен директор на БАТ България. Завършила е Финанси и има специализации и магистратура в различни международни университети. Започва професионалния си път в БТПП, продължава кариерата си в Adidas, когато компанията прави първите си стъпки на българския пазар. В БАТ работи над 15 години, като заема ръководни позиции в различни сфери и участва в редица международни бизнес проекти, а от 2013 г. оглавява компанията у нас. За успешно ръководене на бизнеса на БАТ в България Мила Маречкова е отличавана с редица престижни награди.
Г-жо Маречкова, какво е усещането за високото отличие Мисис Икономика? Какви мисли навява статуетката "Рибарят и златната рибка"?
За мен е голяма чест да получа тази награда. Приемам я като признание за работата на целия екип на БАТ България. В същото време е мотивация да надграждаме вече постигнатите резултати и всеки ден да сме по-добри от вчера.
Статуетката от една страна, ми напомня приказката за Рибаря и златната рибка, която е пример, че желанията ни не могат да се сбъднат даром и мигновено без усилия.
От друга страна, приемам символиката, че възможностите «плуват» навсякъде около нас и от нас зависи ние да ги "уловим" и да ги сбъднем в успех.
С кое във Вашата работа през годината и с постигнатите резултати заслужихте да сте първа сред първите?
Когато си част от голяма международна успешна компания, каквато е БАТ, това означава отговорно бизнес поведение при вземането на решения. За мен личната рецепта за успех е страст и много работа. Мисля, че ключово за успеха е да обичаш това, което правиш, да искаш да се развиваш, като предизвикваш себе си и не на последно място, да имаш силен екип до теб, в който да вярваш, мотивираш и извличаш най-доброто от него. Вярвам, че екипът е гръбнакът на една успешна компания. Екипният дух, ентусиазмът и всеотдайността на служителите в БАТ са от ключово значение за успеха ни на пазара. Затова, като компания винаги сме гледали на ангажираността на служителите и развитието на компанията като на едно цяло, за нас те вървят ръка за ръка.
Вярвам, че устойчивото развитие не е свързано само с вътрешните практики и успехи на компанията, но и с насърчаване и добри примери, насочени към средата, в която работим и живеем. В тази връзка, подкрепяхме редица социално-отговорни и зелени инициативи, както и културни проекти, свързани с българското изкуство. Щастливи сме, че именно тези инициативи привлякоха хиляди хора, неправителствени организации и обществени институции.
Каква е динамиката на бизнеса, който управлявате? Кое е и най-голямото предизвикателство, с което се справихте?
Компанията ни е в сектор, който освен бързо-оборотен и повлиян и от най-малките динамики на пазара, също така е и силно регулиран. Като отговорна компания, освен, че следваме изцяло регулациите, имаме и високи вътрешни корпоративни стандарти и политики за отговорно и етично поведение. От ключово значение по принцип за всеки бизнес е да функционира в устойчива и предвидима бизнес среда.
Също така, ако погледнем на глобално ниво, индустрията, в която работим, претърпява доста промени през последните няколко години, особено с развитие на нови предложения и тенденции. Можем да кажем, че тя се намира в нова ера на развитие в своята дългогодишна история.
Иновациите и тяхната роля - през вашия поглед на успешен бизнес лидер?
Считам, че да си в крак с времето не е достатъчно, а за да си успешен трябва да водиш и създаваш иновации. Иновациите са и в основата на стратегията на БАТ за създаване на A Better Tomorrow™.
Каква ще е 2022 година?
2+0+2+2=6. Ето защо вярвам, че ще бъде отлична година за всички. Преди всичко пожелавам да е здрава и благополучна.
Текстът е част от бр. 105 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.