Важните потребителски въпроси по пътя на България към еврозоната

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Между оповестяването на конвергентните доклади с оценки за готовността на България за присъединяване към еврозоната и предстоящото вземане на решение по този въпрос у българските граждани възникват и ще възникват все повече въпроси, свързани с потребителските им права. На този фон някои търговски вериги доброволно въведоха предварително двойното обозначаване на цените. Това допълнително нажежи страстите най-вече заради навика да се борави с българския лев и липсата на опит у потребителите при превалутирането и закръгляването, но също и заради действително допуснати грешни и някои умишлено създадени и разпространени в социалните мрежи фейк етикети.
Отговорите на голяма част от практичните въпроси както на потребителите, така и на бизнеса, могат да бъдат открити на сайта evroto.bg. Някои от тях разглежда и онлайн платформата „Ние, потребителите“ в помощ на обществеността.
Как ще се извършват превалутирането и закръгляването на цените?
Цената в лева се дели на официалния курс на еврото – 1.95583. Получената сума се закръглява до втория знак след десетичната запетая, на база на третия - по познатото математическо правило: когато третият знак след запетаята е равен на 5 или е по-голям от 5, вторият се увеличава с една единица, когато е по-малък от пет - остава непроменен.
Какво ще бъде изискването за обозначаването на цените в лева и евро?
За да се сведат до минимум предпоставките за объркване на потребителите, в Закона за въвеждането на еврото в България изрично е записано, че в периода на двойното обозначаване на цените на стоките и услугите почти във всички случаи, с малки изключения, цените в лева и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, недвусмислено и лесно разбираемо, с еднакъв размер на шрифта, по начин, който не въвежда потребителите в заблуждение, вкл. придружени с отличителен знак или съкращение на валутата, позволяващи лесното им разпознаване.
Как ще се представят цените при съобщения за намаление?
В тези случаи ще има три цени. Едната ще е старата, която е прилагана преди кампанията за отстъпки и от която се извършва намалението – в лева. Втората ще е новата – отново в лева. И третата – отното намалената цена, но в евро. Така клиентите ще могат да видят продажната цена в двете валути, за да проверят правилно ли е превалутирана, но и да проследят, доколкото е възможно за крайния потребител, коректността на самото намаление.
Как ще се изписват цените на стоки в насипно състояние?
При продажбата на стоки в насипно състояние и предварително пакетирани ще се следва същият принцип, както при намаленията. На етикетите потребителите трябва да виждат цена за единица мярка и за количеството - в лева, и продажната цена за количеството – в евро.
Тук е възможно да се наблюдават пропуски, тъй като и към момента, без еврото се срещат случаи цените на по-скъпите плодове, например да се посочват само за предлаганото количество – 100 гр, 250 гр, 500 гр, но не и за килограм, което ги прави да изглеждат с пъти по-евтини.
За какъв период от време ще бъде задължително двойното обозначаване на цените?
От първия месец след датата на влизане в сила на Решението за приемането на еврото и още 12 месеца след датата на въвеждане на еврото в Република България. Това означава, че ако се присъединим към еврозоната от 1 януари 2026 г., търговците ще бъдат длъжни да посочват цените и в лева, и в евро до 31 декември 2026 г.
Крайната сума, която се заплаща от потребителя, ще бъде представена и в двете валути в издавания фискален /системен/ бон, като в периода от началото на двойното обозначаване на цените до края на тази година първо ще се изписва стойността в лева, след това в евро и после официалният валутен курс на лева към еврото, след 1 януари догодина – ще бъде разменено мястото на лева и еврото и първо ще се изписва в евро.
До кога ще може да се плаща в левове и от кога само в евро?
Ако бъде взето решение за присъединяването на България към еврозоната от 1 януари догодина, то в лева ще продължим да плащаме до края на януари 2026 г. От началото на февруари 2026 г. официалната валута ще бъде еврото и ще можем да се разплащаме само в евро, но търговците ще бъдат длъжни да продължат да посочвате цените на стоките и услугите и в лева, и в евро през цялата следваща година.
Как ще се връща ресто в периода на разплащането и в лева, и в евро?
По време на т. нар. двойно обращение, през януари 2026 г., търговците ще връщат остатъка в евро. Ако нямат необходимите наличности в евро – изцяло в лева. До този текст в закона се стигна след предложение на онлайн платформата „Ние, потребителите“ по време на общественото обсъждане, тъй като законодателят прие, че това ще даде по-висока степен на защита на потребителите.
Предвиждат ли се ограничения при плащанията в лева и евро през този един месец?
В периода на двойното обращение търговецът може да не приема повече от 50 броя монети в левове, включително стотинки, при една трансакция.
Ще можем ли да плащаме едновременно в лева и в евро?
В този период законът предвижда плащане в левове или в евро. Ако обаче потребителите разполагат и с двете валути и нито една от тях не им е достатъчна за покупката, може да помолят касиера да раздели сметката и за част от продуктите да платят с левове, за друга част – в евро.
При рекламация на закупена в лева стока, ако се стигне до връщане на пари на клиента, след 1 януари – в каква валута ще ги получи той?
Възстановяването на суми в случаите, в които рекламация за некачествена стока или услуга се решава чрез разваляне на договора, ще става на същия принцип както при връщането на рестото в магазина по време на двойното обращение: изцяло в евро, а при невъзможност само в евро, изцяло в лева. Това е още един текст, който от „Ние, потребителите“ предложиха по време на общественото обсъждане, за да бъде защитен в максимална степен интересът на потребителя.
Как ще се осъществява тегленето на пари от банкомати?
От датата на въвеждане на еврото при теглене от банкомати ще се разпространяват само евробанкноти.
Ако е закупен ваучер за подарък в лева и не е използван преди въвеждането на еврото, ще важи ли и след 1 януари догодина?
Купоните за отстъпка и за стойността на върнати стоки, ваучерите, включително и ваучерите за храна и други ценни книжа на приносител, които са били в продажба или в обращение преди датата на въвеждане на еврото и на които стойностите са изразени в левове, включително и пощенските марки, ще могат да се използват и след датата на въвеждане на еврото до изтичане на срока им или до изчерпване на наличностите.
Важно е хората да проверяват срока на валидност на тези ваучери, купони и пр., за да не го пропуснат – нещо, което винаги е било в сила и важи и към момента.
В какъв срок и къде потребителите ще могат да обменят пари в брой?
В Българска народна банка – безплатно, без ограничение във времето и количеството.
В кредитните институции и пощенските клонове, в които е предвидено това да се случва (където няма офиси или клонове на кредитни институции) – през първите шест месеца от датата на въвеждането на еврото – безплатно и в неограничено количество, като след това е възможно да бъдат въведени такси.
Има ли ограничение в сумата, която може да се обменя на ден?
В БНБ не се поставя ограничение. В кредитните институции: за суми над 30 000 лв. на една трансакция – след предварителна заявка от 3 работни дни. В пощенските клонове: за суми от 1000 до 10 000 лв. – след предварителна заявка от 3 до 5 работни дни.
Как ще стане превалутирането на спестяванията в банките?
В деня на въвеждането на еврото, еднократно и без такси за потребителите.
Как ще се преизчислят заплатите?
В допълнение, можем да кажем, че от датата на въвеждане на еврото заплатите, обезщетенията, социалните помощи и пенсиите ще се преизчислят, като при закръгляването, ако третият знак след десетичната запетая е по-голям от нула, вторият знак се увеличава с една единица.
Могат ли мобилни оператори, банки, застрахователи да искат преподписване на договори и промяна в условията?
Законът за въвеждане на еврото в България изрично забранява искане за преподписване на договорите с промяна на условията както при търговските сделки, така и при трудовите и служебните правоотношения на основание въвеждането на еврото.
Коментар:
От този момент нататък е важно да има активно наблюдение на пазара, включително при доброволното двойно обозначаване на цените, и всеки опит да се нарушават законови норми, да се дават предписания за отстраняването на нередностите, за да не се превърнат в нелоялни практики, които да се мултиплицират и да завземат пазара.
Този „предварителен период“ ще бъде един тест първо, за търговците – доколко са подготвени да прилагат закона, когато разпоредбите започнат да действат. Второ, за потребителите – които отсега не само да започнат да свикват с двете цени, но и да бъдат още по-активен коректив на търговските практики и при забелязването на несъответствия да реагират: на първо време като се обръщат към представители на търговския обект с искане за коригиране на нарушението, а на следващ етап /при необходимост/ - и към контролните органи. На трето място, за самите институции – в този етап при констатирането на нарушения най-логично и разумно е да се дават предписания, за да не продължават тези нарушения и в следващия период, когато цените в евро вече ще се прилагат, тъй като това ще бъде официалната валута в България при евентуалното ни приемане в еврозоната.
Важно е гражданите да осъзнаят активната си роля в този процес. Да не усложняват допълнително работата на контролните органи с фейк етикети, т.к. особено в този период е много важно концентрираното и фокусираното им присъствие на местата, на които реално е възможно да се срещнат нарушения. Ако преходът от лева към евро ще се състои, което зависи от предстоящото през следващия месец решение по въпроса дали България ще се присъедини към еврозоната, полезно за цялото общество е и гражданите да бъдат съпричастни и активно да участват в налагането на добрите търговски практики и отхвърлянето на лошите.
Съвместна тематична рубрика с платформата „Ние, потребителите“, в която информираме потребителите за правата им.