Вълчев: За пръв път от десетилетия средната учителска заплата е над средната за страната
Не достигат учители по физика и математика

© ECONOMIC.BG / МОН
След увеличението тази година за първи път средната учителска заплата ще бъде над средната за страната от години, дори от десетилетия. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев пред бТВ тази сутрин.
От януари 2019 г. средната брутна учителска заплата ще е близо 1300 лв., а минималната – 920 лв. Средното нетно възнаграждение ще е близо 1100 лв. Тези, които получават 920 лева и са току-що постъпили учители и нямат добавка за прослужено време, ще вземат дори още по-малко – около 800 лв. чисто, каза министърът.
Традиционно има недостиг на учители по чужди езици и информатика, задълбочава се недостигът по математика и физика. Затова ще стартираме нова национална програма, с която ще финансираме обучението за придобиване на учителска правоспособност от лица, завършили висше образование в други сектори, допълни министърът.
Правим информационна система, която ще срещне търсенето и предлагането и ще ни картографира недостига на педагогически специалисти. Очакваме по-голям недостиг през следващите години, каза още Красимир Вълчев.
На практика няма промяна при матурата след 7 клас, обясни още Вълчев. Изпитът ще бъде в две части, а не с два модула. Ако някой ученик реши, може да не участва във втората част, уточни министърът.
„Разликата е, че оценката ще бъде една. Всяко участие във втората част ще даде допълнителна възможност на ученика да кандидатства в повече училища”, посочи той.
„Дали ще се казва две части или два модула, няма голяма разлика. Първата част ще са 25 задачи, а втората част – преразказ. Запазва се продължителността и форматът на изпита. Той ще бъде върху материала само от 7 клас. Това, което променяме, е, че вместо два модула ще се казва две части и оценката ще бъде една”, обобщи просветният министър.
12 000 деца са напуснали образователната система, 8000 от тях са заминали в чужбина, съобщи още той. Броят на рисковите деца е между 60 и 70 000. При 2,5%-3% от учениците, които отпадат, причината са ранните бракове.