VIVACOM инвестира в умните технологии
Сателитните услуги извеждат компанията и на международния пазар

През последните десет години VIVACOM се наложи трайно като оператор с изключително голям обхват на телекомуникационни решения за частни и бизнес клиенти - мобилни и фиксирани гласови услуги, оптичен интернет, сателитна и интерактивна телевизия от най-ново поколение, както и индивидуални предложения за нуждите на корпоративните клиенти. Богатото ни разнообразие от услуги се допълва и от широко портфолио от устройства – смартфони, таблети, лаптопи и технологични аксесоари във всички ценови категории, актуални според световните тенденции и нуждите на българските потребители. Наред с тези традиционни телеком услуги, VIVACOM се отличава с наземно и сателитно излъчване и пренос, които осъществява чрез собствената си сателитна станция Плана. Телепортът е сред най-модерните съоръжения от този тип в света, като за това свидетелства полученият пълен международен сертификат Tier 3.
Сателитните услуги извеждат компанията ни и на международния пазар, като на ден през нея минават и се излъчват над 200 радио и телевизионни канала към Европа, Африка, Близкия изток и Азия.
В основата на иновативната бизнес стратегия на компанията ни е разбирането за бурното развитие на технологиите и промяната на начина, по който функционира бизнесът. За да предложим на корпоративните си клиенти и правителствения сектор адекватни решения за техните нужди, инвестираме много в развитие на умни технологии. Един от най-показателните примери в това отношение е интегрираната платформа VIVA SMART. Тя има три основни направления. Първото е VIVA Smart city, насочено към мониторинг, анализ и интелигентно управление на градска среда. Виваком предлага на българските общини 13 модула. Те разрешават най-чувствителните проблеми на съвременния град - мобилност, околна среда, енергия, безопасност, управление. Вторият компонент е VIVA Data Hub – това е система от дейта центрове за цялостно съхранение, пренос, обработка и използване на данни. Data Hub обединява всичките 11 дейта центъра на VIVACOM в страната. Третият елемент на платформата е дигиталното образование. VIVACOM инвестира в различни инициативи - за подобряване на технологичната база в училищата, за създаване на интерактивно електронно учебно съдържание и за обучение на учителите.
Никола Гечев, директор „Корпоративни продажби“ във VIVACOM:
Ключът към умния град е в партньорството
VIVACOM е на 10 години и в юбилейно послание на компанията се твърди, че общуването се променя, но това, което си казваме, остава същото. Какъв фактор е VIVACOM за промяната на общуването?
През тези 10 години винаги сме се стремили да дадем на хората повече възможности да се свързват и споделят помежду си. И вярвам, че сме го постигнали благодарение на два фактора – мрежите и услугите. На първо място ние инвестираме наистина много в развитие на инфраструктура и технологии, които да са надеждни и висококачествени. За последните 10 години сме вложили над 1 877 000 лева. Така успяхме да предложим на нашите клиенти достъп до всяко следващо поколение мобилни и фиксирани телеком услуги. Преминахме плавно от 2G, с което можехме само да се обаждаме по телефона и да изпращаме SMS-и, през 3G, където включихме и мобилния интернет, за да стигнем до 4G, при което скоростта вече е достатъчна, за да правим почти всичко през телефона си. Даваме възможност на клиентите си сами да изберат начина на общуване – дали ще се обадят на някого, ще пишат в социалните мрежи, ще проведат видеоразговор или дори гласово обаждане през Wi-Fi мрежа със същото кристално качество на звука. Технологиите са налични и ние ги правим достъпни. Миналата година дори надградихме мобилната си мрежа до 4.5G в 615 населени места в цялата страна. Там говорим за още по-високи скорости и по-малко време закъснение, което позволява работа от разстояние, пазаруване, банкиране.
При фиксираните мрежи също надградихме няколко поколения технологии. Страната ни е на челни места по скорост и покритие на фиксиран интернет в Европа благодарение на оптичните мрежи. Ние покриваме над 1 200 000 домакинства в цяла България, които имат възможност да ползват високоскоростен интернет у дома и да гледат интерактивна телевизия.
Говорим за промяна, но кой движи промяната – компанията, клиентите, конкурентите, новите технологии, трендът на глобалните промени…
Ако вземем основния икономически принцип, че търсенето определя предлагането, трябва да кажа, че клиентите са водещата сила. Да, ние поставяме нуждите на клиента в центъра на цялата си стратегия за развитие. Изследваме нагласите и потребностите им, за да предложим най-подходящите решения. Информираме се постоянно за новостите и световните тенденции, които в динамичната сфера на телекомуникациите са буквално всеки ден. Но смело мога да заявя, че компанията ни има голяма роля в промяната на технологиите за общуване. За нас не е достатъчно да следваме трендовете, а се стремим да ги създаваме и да сме двигател на промяната. В момента ставаме свидетели на революция във функцията на телекомите. С навлизането на мрежите от пето поколение ние не просто ще осигуряваме свързаност на хората. 5G ще бъде гръбнакът на следващата икономическа революция, от която ще се родят и много нови бизнес ниши и модели. Ще се създадат нови професии, нови продукти и услуги, които да са от полза на хората в ерата на умните градове и домове.
Кой държи ключа към умния град?
Бъдещето, което ни очаква, е на свързаните неща, на споделянето и на работата в партньорство. Защото никой самостоятелно няма да може да изгради устойчив модел на развитие – нито компаниите, нито общините, нито хората сами по себе си. Трябва да се създаде екосистема, която да стимулира креативността, идеите и иновациите. В такава среда държавата работи така, че да стимулира бизнеса да прави повече инвестиции. Частният сектор, от своя страна, постоянно търси възможности за нови продукти и услуги и подкрепя развитието на стартъп общността и предприемачеството. Гражданското общество изисква от институциите и компаниите постоянно да подобряват качеството на живот. Това е симбиоза, при която всички работят заедно, за да може средата да се променя и развива. В концепцията за умния град виждаме това на практика. Ние, като технологична компания, даваме готово решение – имаме платформа VIVA Smart с 13 различни модула за управление на градската среда. Тя решава редица затруднения на съвремието, сред които сигурността, натоварения трафик, чистотата, енергийната ефективност, качеството на въздуха и водите. Реализираме отделните й функции с различни партньори с доказан опит в своята област. В общинските управи обаче остава желанието и решението да се доверят на технологиите за справяне с увеличаващите се проблеми пред всяко населено място. VIVA Smart въвлича и активното население чрез мобилно приложение, което съдържа цялата информация за града. Ако например общината е направила система за мониторинг на качеството на въздуха, апликацията показва в реално време данните от всички сензори и така хората са информирани. С други думи, ключът към умния град е в партньорството.
Как изглежда телекомът на бъдещето VIVACOM във футуристичните ви представи?
За да отговорим на нуждите на новото поколение потребители и променящите се бизнес организации, VIVACOM започна своята вътрешна трансформация още преди няколко години. За да стигнем днес до момента, в който сме дигитален телеком от ново поколение. Даваме възможност на хората сами да управляват услугите си когато и където им е удобно – през мобилното ни приложение. Но работата по него не е приключила – ще го надграждаме с нови функции според потребностите на пазара. Развиваме се и онлайн – електронният ни магазин на сайта също осигурява удобство и бързина в обслужването на клиентите. Но по-важните промени при нас са вътрешни – автоматизирахме много процеси и функции така, че в крайна сметка клиентите да са по-удовлетворени от взаимодействието си с компанията ни във всеки момент. Стремежът ни към подобряване на услугите и обслужването ще продължи и в бъдеще. За нас най-важно е потребителите да ни имат доверие, тъй като в света на свързаните устройства, в който вече навлизаме, телекомът ще е основен партньор на всеки дом и бизнес за връзка със света.