Войните между електрическите пикапи тепърва започват
Тези превозни средства бавно ще привлекат първите си клиенти, но предимствата им са неоспорими

1 Видео
© ECONOMIC.BG / Wikimedia
Още преди Tesla да представи своя т.нар. „Киберпикап“ миналия ноември, други компании – както стартъпи, така и утвърдени автопроизводители – бяха обявили планове да създадат собствени електрически пикапи. Повечето от тях са много по-традиционно изглеждащи, отколкото ултра-призматичната разработка на Tesla, която ще струва 40 хил. долара. и се очаква да има бронирани стъкла и неогъваемо купе. И все пак дори класическите автопроизводители се хвалят с невероятно звучащи възможности, които в много от случаите далеч надминават дори тези на тежкотоварните бензинови и дизелови пикапи.
Ford например миналото лято представи видео, в което електрически прототип на модела F-150 издърпва, макар и с ниска скорост и на сравнително малко разстояние, влак, натоварен с други пикапи F-150 и тежащ 567 хил. кг. Въпреки че компанията призна, че способността на прототипа да дърпа далеч надхвърля възможностите на моделите за крайните потребители, видеото все пак бе поразително доказателство за силата на един пикап, който дори все още е в етап на разработка. Засега Ford не обявява кога електрическото превозно средство ще бъде пуснато в продажба.
Неотдавна General Motors обяви, че нейният електрически пикап GMC Hummer EV ще има въртящ момент от 1560 нютонметра. За сравнение, дизеловите пикапи на GM са с по-малко от 1350 нютонметра въртящ момент. Засега производителят не дава информация за цената на новия Hummer, освен, че това ще е едно „нишово“ превозно средство, от което не се очаква да бъдат продадени много бройки. То се очаква да се появи на пазара през 2022 г.
„Големият въпрос е, когато започнем да използваме тези пикапи по начина, по който са предвиждани да се използват, доколко натоварването върху тях ще съкрати пробега им“, коментира Сам Абулсамид, транспортен анализатор в компанията Navigant Research. Той отбелязва, че дори и пикапите с двигатели с вътрешно горене изминават по-малко разстояние, когато превозват или теглят тежки товари.
Много от електрическите пикапи използват за свое предимство други полезни черти на електрическите мотори, освен тегленето на по-тежки товари, което те позволяват. Въпросните мотори също така са много по-компактни, отколкото двигателите с вътрешно горене, и също така не се нуждаят от трансмисия с няколко скорости – още едно нещо, което заема място. Това освобождава много място за нещо, което липсва на обикновените пикапи – затворено място за съхранение.
Представеният електрически пикап R1T на стартъпа Rivian, например, включва преден багажник – товарно отделение под широкия преден капак, където иначе би стоял двигател с вътрешно горене. Той също така има голям, подобен на тунел, товарен отсек, който се разпростира по цялата ширина на пикапа и който е зад задната седалка. Друг стартъп - Bollinger Motors – разработва електрически пикап с тунел, който преминава през предната част на превозното средство. При него ще има възможност да се отваря и от купето за пътниците.
Компанията Lordstown Motors, която е купила от GM неин бивш завод в американския щат Охайо, пък е разработила пикап без какъвто и да било мотор в него изобщо. Вместо това във всяка една от четирите гуми на превозното средство ще има по един електрически мотор. Това е идея, която е била обсъждана и от други автопроизводители, но рядко се прилага на практика. Идеята на Lordstown обаче освен, че оставя повече свободно пространство в шасито на пикапа, също така понижава броя на движещите се части в превозното средство.
Въпреки няколкото свои реални предимства, електрическите пикапи обаче вероятно ще привлекат клиенти бавно, смята Сам Абулсамид. Тези превозни средства могат да осигуряват захранване за електрически инструменти на работни площадки и тъй като не горят бензин или дизел и имат по-малко движещи се части за поддръжка, те ще бъдат по-евтини за използване. Сред първите купувачи се очаква да са тези, които се нуждаят от голям автопарк за бизнеса си и които отблизо следят разходите за дейността си.