Защо стрийминг платформите премахват собственото си съдържание?

Снимка: Depositphotos
Стриймингът трябваше да бъде вечен. Това беше обещанието за цифрова библиотека от филми и телевизионни предавания.
Потребителите свикнаха Netflix да се движи от заглавия, знаейки, че когато някое холивудско студио пусне нова услуга за стрийминг, собственото съдържание на другите платформи ще премине към нея.
Дори когато Warner Bros. Discovery премахна съдържание като част от планираните отписвания на данъци, свързани със сливането, потребителите изглежда приеха този ход като цената, нужна за правене на бизнес.
Въпреки това, тъй като Disney е настроен да изтегли десетки предавания и филми от Disney+ и Hulu, включително Willow, The Mighty Ducks: Game Changers и The Mysterious Benedict Society, абонатите изведнъж се сблъскват с нова реалност.
Първоначално очаквах всяко шоу, което беше на платформа за стрийминг, да остане на тази платформа“, каза Конрад Бъртън, 35-годишен мениджър на акаунти в транспортна компания в Роли, Северна Каролина. „Но след това започнах да забелязвам, че срокът на годност изтича.“
Каква е сделката?
След първоначалния разцвет на новите платформи и нарастването на абонатите, подпомогнати от блокираните по къщите си хора заради пандемията и прилива на свежо съдържание, индустрията за цифров стрийминг охладня. И Уолстрийт насочи топлината към медийните компании, като сега се фокусира върху това дали и кога стриймингът ще бъде печеливш в сравнение с това дали тези доставчици предоставят голям брой абонати. Промяната дойде миналата година, след като Netflix отчете първата си загуба на абонати от десетилетие.
„Това, което се отразява на техните отчети за доходите, е амортизацията на съдържание, което вече е направено и пуснато“, каза Майкъл Натансън, анализатор в SVB MoffettNathanson. „Warner Bros. Discovery бяха първите, които разбраха това, така че трябва да отдадем дължимото. Те казаха, че трябва да увеличат печалбите си, така че започнаха да се показват с приложението. Сега Disney прави това и трябва да очакваме Paramount да последва примера. И един ден Netflix може дори да направи същото.
За потребителите беше трудно да разберат защо съдържанието, създадено специално за стрийминг платформи, е премахнато, особено когато оригиналите на Netflix остават недокоснати в библиотеката.
От гледна точка на потребителите, това, което искат, е да могат винаги да имат достъп до съдържанието си“, казва Дан Рейбърн, медиен и стрийминг анализатор.
„Частта, която наистина обърква потребителите, е, че те не разбират как се лицензира съдържанието“, каза той. „Те наистина се объркват, когато един ден съдържанието е в услуга и след това изчезне или съдържанието все още е в услугата, но има само X брой сезони.“
Премахването на съдържание от платформи е начин стриймърите да избегнат остатъчни плащания и лицензионни такси.
Подобно на синдикацията от миналото на Холивуд, стрийминг услугите трябва да плащат за правото да хостват заглавие“, обясни Брандън Кац, индустриален стратег в Parrot Analytics.
Той отбеляза, че ако дадено заглавие не е собственост на стриймъра, тогава трябва да се плати лицензионна такса на студиото, което притежава това съдържание. Например Hulu лицензира The Handmaid’s Tale от MGM Television.
Дори заглавията, които са собственост на компанията, трябва да бъдат лицензирани. Ето защо NBCUniversal трябваше да си плати 500 милиона долара, за да излъчи „Офисът“ на Universal TV по Peacock, а Warner Bros. Discovery плати 425 милиона долара за правата за стрийминг на продуцирания от WBTV „Приятели“.
Счетоводният баланс трябва да отразява това“, каза Кац.
Чрез премахване на съдържанието, специално създадено за стрийминг, а не за лицензирани предавания и филми, Warner Bros. Discovery и Disney могат незабавно да намалят разходите. Warner Bros. Discovery спести „десетки милиони долари“ след елиминиране на съдържание, съобщи CNBC по-рано.
Премахването на филми и телевизионни предавания от студиото започна миналото лято, първоначално със заглавия като спинофа на „Улица Сезам“ The Not-Too-Late Show with Elmo и тийнейджърската драма Generation.
Но през следващите месеци все повече оригинално съдържание на HBO и Max беше премахнато. Най-забележителното е, че научнофантастичните драми Westworld и Raised By Wolves изчезнаха.
Според мен това обезсърчава абонатите да проверяват бъдещо оригинално съдържание“, каза Мат Картели от долината Хъдсън в щата Ню Йорк. „Стриймингът се смяташе за сигурно убежище за потребителите, на които им беше омръзнало да гледат отменени предавания по традиционната телевизия. Сега стриймърите следват примера, като отменят собствените си по-слабо представящи се продукции.”
Картели е особено разочарован, когато научава, че Disney+ първоначално планира да премахне „Хауърд“ като автор на песни, чиято работа се чува във филми на Disney като анимационния „Малката русалка“. Disney отмени решението си за това заглавие, след като се сблъска с негативна реакция в социалните медии.
Но стриймърите вървят по тънка линия.
Рискът е със стачката на писателите“, каза Натансън. „Ако това продължи известно време, те ще разчитат на библиотечно съдържание. Ако там няма нищо, отливът само ще се влоши.“