24 часа: Затворената „Полисан“ е добавяла сяра, за да продава по-евтин дизел
Заради ниското качество на горивото то е облагано като мазут, който е с по-нисък акциз

Затворената след проведената във вторник акция на Главната дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП), Агенция "Митници“ и Специализираната прокуратура русенска рафинерия „Полисан“ е получавала горивото си от Молдова. Информацията е на „24 часа“, който се позовава на свои неназовани източници. Според вестника рафинерията участва в схема за укриване на ДДС и акциз.
Веднага след акцията във вторник говорителката на прокуратурата Румяна Арнаудова заяви, че причината да се влезе в „Полисан“ са съмнения за извършени данъчни престъпления. Разследването, по нейните думи, е започнало още през 2016 г. Тя добави, че от началото на следствените действия до сега са разпитани 10 човека.
„Полисан“ се смята за основния доставчик, от който варненският бизнесмен Веселин Марешки зарежда своите бензиностанции „VM Petroleum”. В интервю за Nova в средата на декември 2016 г. той потвърди, че „Полисан“ е един от доставчиците, които той използва. Фирмата, основана през 1997 г., е основен играч на пазара на битум. Преди време журналистът на БНТ Валя Ахчиева направи разследване, в което установи нередности по време на разтоварване на гориво от танкер за русенската компания.
Пред „24 часа“ източник от службите е разказал, че укриването на ДДС и акциз от „Полисан“ става чрез добавянето на такова количество сяра и тежки масла към горивото, което да го извади от категорията „дизел“ и митниците не го облагат със същите налози. В същото време обаче сместа продължава да има горивни качества и може да се използва при автомобилите.
Заради смесването и отклонението от показателите документите се оформяли като внос на мазут или котелно гориво. По този начин акцизът за 1000 литра пада до 400 лв., или с 246 лв. по-малко спрямо акциза върху дизеловото гориво.
Експерти са обяснили пред изданието, че купувачът от „Полисан“ печели и от разликата в облагането при дизела в литри, а при тежките горива в килограми. При продажбата му на едро се пестяло по 64 лв. на 1000 литра. Освен това молдовският дизел по документи се рафинира в „Полисан“ и държавата признава разходи и технологични загуби от този процес. Според разследващите обаче рафиниране не се е случвало реално, а признатите разходи позволявали да има остатък от гориво, който се продава, без обаче да се облага с данъци.
Така в крайна сметка цената на продаваното гориво на бензиностанциите, купуващи от „Полисан“, е с 250 – 270 лв. по-ниска от тази, която се продава от другите рафинерии. И вместо около 1800 лв. за 1000 литра, купувачите плащали по около 1500 лв. за 1000 литра.
Експерти са коментирали пред „24 часа“, се схемата е трудна за доказване, тъй като внасяните и изнасяните горива винаги са придружавани от необходимите документи. Също така са използвани множество фирми бушони, които в последствие се регистрират на неграмотни и малоимотни хора, от които трудно може да се търси отговорност.