Желязков: Няма причина да спираме концесията на „Летище София“
Еврокомисията ще провери договора едва след избора на концесионер и ще прецени дали има нерегламентирана държавна помощ

Поисканото от БСП спиране на процедурата за концесиониране на „Летище София“ не е предвидено в Закона за концесиите и няма правно основание. Това заяви транспортният министър Росен Желязков по време на брифинг във връзка с искането на народни представители от БСП концесионната процедура да бъде спряна. Той уточни, че единственото което е предвидено, в периода от откриването на процедурата до определянето на концесионера е или прекратяването ѝ, или нейното удължаване.
Желязков добави, че до момента процедурата е удължавана 3 пъти, като законовите основанията за това са две – отстраняване на несъответствия в документацията или необходимост от допълнителни разяснения. Към настоящия момент е предвидено да се приемат заявления от кандидатите до 5 февруари 2019 г.
„Това, за което колегите от БСП настояват - Европейската комисия да провери концесионния договор за наличие на държавна помощ, е заложено в документацията, но на по-късен етап, когато има определен концесионер, който печели процедурата и преди влизане на договора в сила. Това се прави с цел комисията да се запознае с конкретните условия на офертите и избора на концесионер, така че ЕК да има основание да се произнесе по конкретни параметри, които са предложени по сделката, а не параметри по проект“, каза още министър Желязков. По думите му чак след като излезе нотификацията на ЕК, тогава може да бъде подписан договор с избрания концесионер.
Относно твърдението за забраната да се развива друго летище в радиус от 100 км от „Летище София“, министърът обясни, че в процедурата е заложен ангажимент на държавата да не изгражда или предоставя на концесия друго държавно летище. Това не означава, че е заложено ограничение за изграждането на летища с частни инвестиции. Като пример министърът посочи, че в момента ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ разглежда проект на инвестиционен план за изграждане на частно летище в рамките на София и ако генералният план отговаря на изискванията на закона, тази инициатива ще бъде одобрена и ще стартира изграждането.
По отношение на темата за отчуждаването на терени извън концесионната площ на летището, министър Росен Желязков обясни, че ако в периода на експлоатация се установи по голяма нужда от нови територии за летището, предвид изграждането на нови писти и съоръжения, е предвидено държавата да съдейства за отчуждаването на терени и приобщаването им към концесионната площ, но без да заплаща за тях. Той беше категоричен, че държавата няма да изгражда пътища, както се твърди, а ще съдейства при необходимост административно.
Параметрите на концесията
Размерът на първоначалното концесионно възнаграждение е 550 млн. лв. без ДДС. Годишната концесионна такса ще бъде равна на по-голямото от двете: или не по-малко от 15 млн. лв., или сумата, определена като най-малко 10% от всички приходи от обекта на концесия. Тези 15 млн. лв. и 10% са минимумът, тъй като кандидатите за концесията ще бъдат оценявани на базата на техните предложения. Очакваме годишното концесионно възнаграждение да е в още по-високи размери от заложените суми.
Минималните инвестиции в обекта са в размер на 600 млн. евро за срока на концесията. Задължителна инвестиция е изграждането на нов Терминал 3 до 10-тата година от началото на договора, както и строителство на нова писта, ако проучването на трафика до петата година покаже необходимост от такава.
Към момента съществуващата инфраструктура на летище София е надвишила своя проектен капацитет, поради което са необходимо да се направят значителни инвестиции, за да може летището да се справи с очаквания ръст. Държавата няма възможност да осигури тези средства и логичното решение е да се привлече частен оператор, който да инвестира в обекта и да заплаща годишно концесионно възнаграждение на държавата. Политически спекулативно е твърдението, че концесията се прави, за да се разграби дружеството, напротив, при нея държавата предоставя на частен партньор само правото да управлява летището. Цялата летищна инфраструктура, както и активите, остават публична собственост, включително всичко построено от концесионера.
Концесионирането на големи транспортни инфраструктурни обекти е постоянен приоритет на политиката на правителството за развитието на транспортния сектор в България. Възлагането на държавните концесии в сектора не е било и не следва да бъде самоцел. МТИТС Ще продължи да осигуряваме ефективността на този процес и при въведените нови изисквания на националното и европейско законодателство, с оглед модернизиране, поддържане и развитие на ключовите обекти от транспортната инфраструктура.