ЕС продължава да спори за нов „дигитален данък“

Италианският икономически министър е готов такъв налог да се въведе още догодина

Снимка: Pixabay
Министрите на финансите от Европейския съюз продължават с разногласията си по проекта за въвеждане на данък за интернет гиганти като Google, Apple, Facebook и Amazon, който има за цел да допринесе за данъчната справедливост между тези големи компании и предприятията в ЕС, пише Reuters.

На редовното месечно заседание на ЕКОФИН германският министър Олаф Шолц поиска Европейската комисия (ЕК) да промени проекта си за облагане на тези компании на европейско равнище. Той призова мярката да бъде приложена, само ако до лятото на 2020 г. не бъде постигнато световно споразумение по проблема.

Шолц настоя също така за намаляване на полето на действие на данъка и освобождаване на активите за продажба на данни и „интернет на нещата“ - области, в които присъствие имат и германските автомобилостроители.

Френският министър на икономиката Брюно Льо Мер обаче подчерта необходимостта да се постигне принципно съгласие по въпроса преди края на декември. Но той уточни, че Франция е готова в случай на съгласие преди края на декември да бъде отложено прилагането на бъдещата директива до края на 2020 г.

Според френския министър, ако не бъде постигнато такова споразумение тази година има опасност данъкът да бъде въвеждан поотделно от някои страни, което ще доведе до отслабване на единния европейски пазар.

Испания, Великобритания и Италия вече представиха отделен собствен проект за данъчно облагане. Италианският министър на икономиката Джовани Триа дори изрази готовност този данък да бъде въведен още през 2019 г.

Австрийският министър на финансите Хартвиг Льогер, чиято страна е ротационен председател на Съвета на ЕС, призна наличието на разногласия. Той обаче отбеляза, 12 страни членки или са задействали или планират сами да въведат национални дигитални данъци.

Поддръжниците на въвеждането на данъци за интернет гигантите изтъкват, че те имат големи печалби в ЕС, но плащат по-малко данъци от традиционните компании. По оценка на ЕК традиционните компании плащат данък печалба от 23 на сто спрямо 8 до 9 на сто при интернет компаниите. Някои фирми плащат малки данъци или изобщо не плащат.

В началото на годината комисията предложи да се въведе данък от 3 на сто от приходите на всички интернет компании с годишни продажби от най-малко 750 милиона евро или онлайн продажби от най-малко 50 милиона евро в Европа.

Решението изисква подкрепата на всичките 28 страни членки, а някои от тях, най-вече малки страни с ниски данъци като Ирландия печелят от отчитането в тях на печалбите и онлайн продажбите на интернет компаниите от потребители в други страни.

Съветът на ЕС ще вземе решение за въвеждане на данък за корпорациите от сферата на информационните услуги, известен като "данък Facebook", на следващата си среща през декември. Това заяви днес пред журналисти австрийският министър на финансите Хартвиг Льогер след днешното заседание на ЕКОФИН.

„Проведохме интензивна дискусия по директивата на Еврокомисията за данъка за информационните услуги. Ще вземем решение по въпроса на ЕКОФИН през декември“, изтъкна австрийският министър, чиято страна е ротационен председател на Съвета на ЕС.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: Google | apple | ЕС | facebook | интернет на нещата | дигитален данък