Новите автомобили след 2022 г. ще бъдат оборудвани с животоспасяващи технологии

Това гласуваха днес евродепутатите в Страсбург

Новите автомобили, микробуси, камиони и автобуси ще бъдат оборудвани с елементи за безопасност с животоспасяваща цел, съгласно новото законодателство, гласувано днес от евродепутатите в пленарната зала в Страсбург, информира репортер на Economic.bg. Мерките за сигурност, като интелигентни устройства за помощ за скоростта и усъвършенствани системи за аварийно спиране, ще трябва да бъдат инсталирани в новите автомобили след май 2022 г.

Усъвършенстваните системи, които ще трябва да бъдат монтирани във всички нови автомобили, са: интелигентно управление на скоростта, блокиращо устройство при употреба на алкохол, предупреждение за сънливостта и вниманието на водача, усъвършенствано предупреждение за отклонено внимание на водача, система за аварийно спиране, система за детектиране при заден ход и записващо устройство за произшествия („черна кутия“).

Интелигентната система за регулиране на скоростта (ISA) може да допринесе за намаляването с 20% на смъртните случаи по пътищата в ЕС. „ISA ще предостави обратна връзка за водача при превишаване на скоростта, въз основа на наблюдение на карти и пътни знаци. Ние няма да наложим устройство за ограничаване на скоростта, а интелигентна система, която ще информира шофьорите, че надвишават ограниченията на скоростта. Това ще направи пътищата по-безопасни“, отбеляза докладчикът Роза Тун от ЕНП.

За пътните автомобили и леките превозни средства също ще бъде задължително да имат система за аварийно спиране (каквато вече съществува за камионите и автобусите), както и аварийна система за поддържане на лентата на движение.

Повечето от тези технологии и системи се очаква да станат задължителни от май 2022 г. за новите модели, и май 2024 г. за съществуващите модели.


По-сигурни камиони и автобуси за колоездачи и пешеходци

Камионите и автобусите ще трябва да бъдат проектирани и конструирани така, че уязвимите участници в пътното движение, като колоездачи и пешеходци, да бъдат по-видими за шофьора (т.нар. пряка видимост). Тези автомобили ще трябва да бъдат екипирани с усъвършенствани технологии за „значително намаляване на мъртвите зони на видимост пред и отстрани на шофьора“, гласи текстът.

Технологии за пряка видимост трябва да се прилагат към новите модели от ноември 2025 г. и за съществуващите модели след 2028 г.


Подобрени краш тестове и предни стъкла

Новите правила също подобряват пасивните защитни мерки, като напр. краш тестове (отпред и отстрани), както и на предните стъкла за намаляване на тежките наранявания за пешеходци и колоездачи. Оценяването на показателите на гумите също ще бъде подобрено за тестване на гумите при износено състояние.

“Над 130 хиляди граждани са били ранени в пътни произшествия само миналата година, а над 25 хиляди са загинали - това са хиляди предотвратими инциденти. С новите правила целим по-безопасни пътища за всички участници в движението - пешеходци, велосипедисти, шофьори. Системите за предупреждение на шофьорите дават тази допълнителна секунда време, която може да се окаже животоспсяваща“, коментира евродепутатът от ЕНП Ева Майдел.


Следващи стъпки

Регламентът, одобрен от Парламента с 578 гласа „за“, срещу 30 гласа „против“ и 25 гласа „въздържал се“, следва да бъде представен за одобрение от Съвета на министрите на ЕС. По предварителни данни, публикувани от Комисията, през 2018 г. около 25 100 души са загинали по пътищата в ЕС и 135 000 са били сериозно ранени.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: технологии | автомобили | ЕП | Страсбург | законодателство

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини