Само конкурентна среда ще спаси БДЖ
Конкурентният жп пазар след 2024 г. остава единствения ни шанс за по-качествена услуга, смята Варужан Апелян
~ 2 мин.
Трябва да се осъзнае, че Европейското железопътно право трябва да се прилага в България без никакви компромиси. Само пълното отваряне на пазара за железопътен превоз на пътници може да окаже положително въздействие върху функционирането на европейската и българска железница – и трябва да е ясно, че между двете не трябва да има никаква разлика. Това заяви пред Economic.bg независимият експерт по транспорта Варужан Апелян, относно приетите днес промени на първо четене в Закона за железопътния транспорт, според които жп пазара у нас ще се либерализира след 2024 г. Това ще даде шанс на други български или чужди компании да кандидатстват за взимане на жп линии у нас.
„На много места в Европа отвореният пазар и конкуренцията вече подобриха качеството на услугите и ефективността на обществените разходи. Разбира се, останаха и места, където има значителна съпротива от националните правителства“, обясни Апелян. „Ние не може и не трябва да си позволяваме компромиси и отлагане. Само пълното и безкомпромисно прилагане на правото може да излекува болната ни система“, допълни той.
По негови думи единствено конкурентната среда може да бъде локомотива на БДЖ към развитие.
„,Вече едва ли има някой който да вярва, че БДЖ с някаква невидима министерска ръка ще стане точна и чиста компания с качествени услуги. БДЖ не може да се издърпа сама за косите и защо да го прави, щом "и да не работим, парите ги има" както каза директорът Василев“, припомни експертът.
„От друга страна, като граждани ежедневно наблюдаваме как властта в България определя измерими, прозрачни и проверими изисквания и как после се следи спазването им, така че конкурентният железопътен пазар след 2024 остава единственият ни шанс за по-качествен железопътен транспорт“, смята той.