Samsung призна поражението си на най-големия смартфон пазар

Само преди шест години компанията имаше 20% пазарен дял в Китай, а сега 1%

Снимка: БТА
Само преди няколко години един от всеки пет смартфона, продавани в Китай, се е правел от Samsung. А как се променят времената, възкликва в свой анализ по темата CNN. 

По-рано тази седмица южнкорейската компания обяви, че закрива последната си фабрика за смартфони в Китай, която бе базирана в Хейджоу. Това може би не е изненада, доколкото делът на Samsung на огромния и най-голям пазар за смартфони в света се срива, а разходите за труд се увеличават. 

Глобалният производител №1 на смартфони сега се насочва към по-перспективни пазари – „в зависимост от нашата глобална производствена стратегия, базирана на нуждите на пазара“, се посочва в изявлението на Samsung Electronics по повод преустановяването на дейност в Китай. В него пише още, че решението е било взето трудно, но не и повече подробности относно това кога компанията спира дейността си в страната, нито колко служители работят в завода и съответно ще бъдат засегнати от неговото затваряне.

В пика си фабриката е била най-голямата на Samsung в Китай. Тя е произвеждала една пета от всички продавани в страната смартфони, според данни на South China Morning Post.

Спекулациите за закриването на съоръжението се тиражираха от известно време. Миналия месец например заводът публикува съобщение за набиране на служители за 13 други компании от официалния си акаунт в WeChat, като призова последователите си да продължат да преглеждат обяви за работа. 

В четвъртък пък се появи видео в китайската социална мрежа Weibo, в което личи как работници във фабриката се регистрират, за да получат безплатен телефон Samsung. Според слуховете той е предназначен като подарък на раздяла за хора, работили в завода повече от 10 години. Корейският гигант отказа да коментира въпроса. 

Пристъпването към затварянето на завода се случва след няколко години на неуспешни продажби в Китай, факторите за които бяха няколко. През първото тримесечие на тази година Samsung държи едва 1% от огромния пазар в Китай, сочат данните на Counterpoint Research. 

Делът на компанията намалява постоянно от края на 2016 г., когато брандът претърпя рязък спад на търсенето заради кризата с избухващите Galaxy Note 7. Забавеният отговор на Samsung на тази ситуация доведе до сериозна загуба на доверието на потребителите, смята Флора Тан, анализатор в Counterpoint. За сравнение, преди кризата Samsung бе един от петте най-големи производители на смартфони в страната, а през 2013 г. притежаваше около 20% от китайския пазар, припомня тя.

Гигантът загуби позиции и заради нарастващата конкуренция от страна на местните китайски играчи в лицето на Huawei, Oppo, Vivo и Xiaomi. През последните няколко години те натрупаха голяма популярност „грабнаха (пазарен дял) от Samsung със силното си продуктово портфолио, достъпни цени, по-локализирана екосистема на услуги и обширни канали за продажби“, обяснява Тан. 

Междувременно след бурния растеж на пазара на смартфони в Китай, сега той също е в застой. През 2017 г. претърпя първия си годишен спад, а през първото тримесечие на 2019 г. регистрира най-голямото свиване за шест години. 

Напускайки го, Samsung планира да разшири производствените си усилия в развиващите пазари, където може да се възползва от по-ниски разходи, включително за работна ръка. Около 60% от смартфоните на компанията вече се произвеждат във Виетнам, сочат данните на изследователската фирма Canalys.

Другата страна с потенциално голям растеж за корейската технологична компания е Индия, вторият по големина пазар на смартфони в света. И там обаче небето не е без облаци. Години наред Samsung бе топ продавач в страната, докато на хоризонта не изскочи китайският конкурент Xiaomi. Сега двете марки се намират в тежка надпревара за челното място. 

Миналата година Samsung отри „най-голямата в света мобилна фабрика“ в Нойда, близо до индийската столица Ню Делхи. Компанията прогнозира, че производствената база там ще ѝ помогне почти да удвои капацитета си в страната. 

Закриването на китайския завод е добър шанс за компанията да минимизира загубите си и да увеличи рентабилността, смята Тан. „Бизнесът му (на Samsung, бел.р.) със смартфони в Югоизточна Азия и Индия изглежда по-позитивен от този в Китай“, заключава още тя пред CNN.  


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: Samsung | Китай | производство | фабрика | смартфони | конкуренция

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини