Николай Тодоров, директор отдел „Алкохол и топли напитки“ в „Кока-Кола ХБК“

Българинът предпочита да пие все по-качествени алкохолни напитки

„Кока-Кола ХБК“ следва потребителските предпочитания за консумация на по-здравословни продукти

Николай Тодоров се присъединява към компанията през 2003 г. в ролята на Анализатор продажби. През 2005 г. заема позицията на ръководител "Анализи и прогнози" за Западен регион. През 2008 г. поема ролята на мениджър "Прогнози, анализи и стратегическо планиране". От 2012 г. вече е ръководител на новосъздадения бизнес за алкохолни напитки. Той води бизнеса до 52% ръст в рамките на 3 години.

Започването на бизнеса с "Браун-Форман" през 2013 г. е наградено като най-добър преход в алкохолния  бизнес в "Кока-Кола Хеленик". От юли 2018 г. той оглавява новосъздадената функция "Алкохол и топли напитки".


- Г-н Тодоров, трендът е потребителите по цял свят да се ориентират към по-здравословни и функционални продукти, които да задоволят променящите се предпочитания. Движи ли се и "Кока-Кола ХБК" в този тренд и каква е визията на компанията по тази тема - както при безалкохолните напитки, така и при останалите продукти на компанията?

- Мисията на "Кока-Кола ХБК" е да носи щастие на хората. При засилващите се тенденции към по-здравословен начин на живот, ние се стремим да задоволим нуждите на нашите клиенти в две направления. От една страна, това са иновации на пазара, чрез пускане на здравословни нови продукти като Powerade, Cappy Joy, FuzeTea и от друга – като се стремим да предлагаме продукти от съществуващото ни портфолио във варианти без захар, а най-добрият пример за това е нашата иконична марка – Coca-Cola.

Важно е да се спомене и още един ключов елемент – всички съставки в нашите продукти са натурални, а ключът е в енергийния баланс – хората трябва да се стремят да изразходват поне толкова калории, колкото поемат. А това става чрез движение и спорт. Здравословният начин на живот е пряко свързан и с отговорното отношение към околната среда и светът, който ни заобикаля. За всички служители в системата на Coca-Cola в България това е голяма тема и наша отговорност като лидер е да даваме добър пример. Правим го ежедневно във всеки един аспект на нашата дейност – от това, че рециклираме 95% от генерираните отпадъци в нашето производство до това, че над 1000 наши служители и техните близки се включиха в Световния ден за почистване тази година.

- Как се променят вкусовете на потребителите у нас и кои са най-предпочитаните продукти от алкохолното портфолио на "Кока-Кола ХБК" в България?

- "Кока-Кола ХБК" предлага голямо и разнообразно портфолио от продукти на своите потребители, което адресира всеки повод за консумация. Сигурен съм, че всеки един ценител на висококачествени алкохолни напитки има поне една любима марка от нашето портфолио. Пазарът на алкохолни напитки е много динамичен и предпочитанията се сменят буквално всяка година. В момента най-модерните категории са джин и ром, където предлагаме марките Bulldog London Dry Gin и Brugal Rum от Доминикана. Естествено най-търсените марки в портфолиото ни остават Jack Daniel’s и водка Finlandia, докато с най висок ръст са най-скъпият сингъл малц в света The Macallan, както и Jägermeister – любимият немски ликьор, съдържащ 56 билки. Факт е и втората бутилка от лимитираната серия Highland Park България, посветена на легендарни моменти от българската история. Highland Park България 811 ще бъде представена за първи път на Whiskey Fest 2019 този уикенд в София.

- Присъствието на някой от най-добрите алкохолни брандове у нас помогна ли за развитието на коктейлната култура на българския консуматор?

- Развитието на коктейлната култура е основен приоритет за нас. Имайки световни марки и в алкохолното, и безалкохолното ни портфолиа, представлява уникална възможност да предоставяме на консуматорите ни нови и вълнуващи предложения. От три години насам налагаме на пазара платформата Perfect Mix, в чиято философия е залегнала синергията на нашите марки и възможността на потребителите да се насладят на страхотни напитки както в заведенията, така и у дома.

Друг интересен момент е развитието на барманската професия. С навлизането на социалните мрежи и лесния достъп на информация, нивото на професията се издигна до нивото на изкуство през последните години. Съвременните бармани обикновено са млади хора, отворени към света, желаещи да учат и експериментират. Това неминуемо води до развитие на коктейлна култура и доказателството за това е следния елементарен факт – ако допреди 10 години в София имаше най-много 5 места, на които да се изпие добре направен коктейл, в момента са минимум 100.

- Консервативен ли е българският потребител по отношение на предпочитанията си в консумацията на алкохол? Кои са най-предпочитаните напитки?

- Консуматорските проучвания показват, че в България съществуват няколко типа консуматори на алкохол. Условно бих ги разделил така: тези, които консумират бира, феновете на ракия, експериментаторите и ценителите. Обикновено консерватизмът е свързан с възрастта и покупателната способност на потребителите – по-младите хора и хората с възможности са склонни да опитват повече нови неща и да плащат за тях. По-възрастните традиционно се придържат към ракията и евентуално някоя от познатите марки уиски по време на празниците.

Иначе пазарът очаквано се доминира от ракията, която е над 2/3 от общата консумация, докато уискито и водката са сред предпочитаните вносни напитки.

- На какво се дължи сериозният ръст в продажбите на алкохол?

- Според официалния източник, който се ползва в индустрията - IWSR (International Wine and Spirits Report), през 2018 г. виното расте с 3%, твърдият алкохол с 2%, докато при бирата има лек спад. Така че за сериозни ръстове в обем е трудно да се говори. По-интересно е, когато говорим за стойност - там във всички категории се наблюдава спад в най-ниския сегмент и ръст в по-високите сегменти. Което на практика означава, че българинът не пие повече, но предпочита все по-качествените продукти, които може да си позволи.

- Планирате ли пускането на нови продукти в България и как очаквате да се развият тези брандове тук?

- За шестте години, откакто оперираме в алкохолния бизнес, сме започнали работа с петима партньори - Brown-Forman, Edrington, Jägermeister, Gruppo Campari, MB Impex, но нашата амбиция не спира до тук. В стремежа си да предложим още повече разнообразие на нашите консуматори, ние ще продължим да развиваме нови партньорства, за които ще мога да разкажа в бъдеще.

- Кое е най-голямото предизвикателство в професионален план, когато работиш за лидер като Кока Кола ХБК?

- Това е въпрос, по който мога да говоря с дни, но ако трябва да обобщя, ще кажа 3 неща: големината на компанията, мащабът на портфолиото, с което оперираме, и отговорността към нашите клиенти и консуматори.

- Наскоро компанията обяви, че България ще е сред първите 10 пазара, на които през 2020 г. ще работите с Costa Coffee. Какви са плановете Ви за развитието на марката у нас?


- Стремим се да бъдем най-добрия кафе дистрибутор на пазара, което означава много високи стандарти на  услугите и обслужването. Подготовката на специализиран кафе екип, тренирането на настоящите ни служителите и предлагането на широка гама от услуги и продукти изисква сериозна подготвителна работа и време. Ще работим заедно с Costa Coffee през следващите месеци, за да осигурим план за всеки пазар и да максимизираме потенциала на този страхотен бранд в България. Ще предлагаме пълна гама от кафе продукти – кафе на зърна, печено и мляно кафе, coffee pods, ready-to-drink coffee и т.н., за да покрием разнообразните нужди и предпочитания на клиенти и консуматори. Кока-Кола ХБК и Costa Coffee ще предлагат и широка гама от кафе-машини и други услуги, които ще направят Costa Coffee преживяването най-доброто кафе преживяване.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: Кока-Кола | Кока Кола | Кока-Кока ХБК | Николай Тодоров

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини