България е сред лидерите в ЕС в производството на изкуствени елхи
Вижте какви са тенденциите при коледните дръвчета тази година
Коледа определено вече се усеща във въздуха и в сезона на домашния уют всеки иска да създаде зимната приказка в дома си. Оказва се голяма част от изкуствените елхи, които купуваме и украсяваме, са български - на единствената фирма у нас и на Балканите за производство на тази дръвчетата.
Сред лидерите в ЕС
Страната ни е лидер в производството на изкуствени елхи в целия регион и сред първите в Европейския съюз. „Определено сме регионален лидер. Холандия държи сериозен дял от европейския пазар. Има трима-четирима силни играчи в Европа. България е сред лидерите в ЕС в производството на изкуствени елхи“, обясни пред Economic.bg управителят на фирма „Грипс“, Йонко Земярски.
Над 70% от производството у нас се изнася в Румъния, Унгария, Сърбия, Хърватска, Северна Македония, Словения, Австрия и др. Само за този сезон компанията от Раковски е продала около 190 000 изкуствени елхи, но очаква общият им брой да достигне около 260 000. „Сезонът у нас тепърва започва“, казва още Земярски.
На нашия пазар има декоративни елхи, произведени в Холандия и Китай. "Но това, което ние произвеждаме, е друг клас. Не бих казал, че китайските елхи са заплаха. Евтини китайски елхи винаги ще има, на всички пазари“, казва управителят. Той обаче пояснява, че ако искате качествено дръвче, което да създава уют и да е инвестиция за години напред, китайската не е най-подходящото решение.
Основни клиенти на „Грипс“ у нас и в чужбина са търговски вериги, молове, вериги от типа на „Направи си сам“, банки, застрахователи, общини – както малки, така и големи, вериги супермаркети, и разбира се – домакинствата.
Зелената вълна
Интересът към купуването на изкуствени елхи в последните години расте. По думите на Земярски както по цял свят, така и в България хората определено са яхнали зелената вълна. "Ако едно живо коледно дърво стои повече от 10 дни вкъщи, загива", обяснява той и добавя, че естествените дръвчета трябва максимум 4-5 дни да се държат на топло. „Естествените елхички трудно се захващат в природата, не казвам никога, но около 90 процента от тях умират“, казва още той.
Неформално проучване на компанията показва, че най-популярният цвят за елха във всички 12 страни (България, Румъния, Унгария, Сърбия, Хърватска, Македония, Словения, Австрия, Босна, Херцеговина, Словакия и Чехия) и тази година е зеленият. Най-много се търсят елхи, които наподобяват естествените. Семействата предпочитат както класически зелен цвят, така и различни нюанси на зеленото. Любопитно е, че в държави като Австрия, Унгария, Словакия и Чехия семействата избират един и същ цвят както за елха, така и за украса – нещо, което не е характерно например за държавите на Балканите.
Т.нар. „заснежени“ елхи също са предпочитан модел. Заснежената кралска елха е посипана със сняг, клоните са натежали и са обърнати надолу – така както става в природата при повей на вятър или падане на преспи. „Заснежени елхи“ най-много се търсят в Австрия, Унгария, Чехия, Словения и Словакия, но интерес има и у нас. „Снегът“ за заснежената елхичка „съхне“ в специални производствени помещения, при специална температура. Въпреки че модата на цветните елхи вече леко отшумява, дръвчетата в червено, синьо, розово, оранжево все още се предпочитат от семейства и търговски центрове в Македония и Хърватска.
Коледната елха – по-голяма и по-скъпа
Българинът отделя повече средства за покупка на коледно дръвче - средно между 100 и 110 лева, което е около 10% повече отколкото миналата 2018 г., става ясно още от изследването. Приблизително толкова средства заделя и едно семейство в Румъния, Македония, Сърбия, Босна, Херцеговина (50-55 евро). Около 20% повече - в Унгария, Словакия, Чехия и Хърватска (70-75 евро), а най-много – в Словения и в Австрия (110 евро). Семействата инвестират все по-големи суми в коледни елхи, като сe заличава разликата между столиците и останалите големи градове.
Най-важният критерий за избор на изкуственото дръвче в 12-те държави е визията на елхата. Семействата държат най-много на това елхата да е „реалистична“ - максимално близка до естествената. На второ място е критерият височина, а на трето – цена. Във всички 12 държави най-често поръчваната елха е висока 2.20 метра. Тенденцията е елхите да са все по-високи и все по-близко до естествените.
Семействата сменят своята елха най-често на 5 години, а най-рядко – след десетата. Все повече внимание се обръща на съхранението на елхата, като в Централна и Западна Европа има ръст в търсенето на аксесоари за това. Онлайн ръст на продажбите на коледни дръвчета се наблюдава ежегодно, във всяка една от 12-те държави. Най-голям е този ръст в Хърватия, Словения, Австрия и България (15% за 2018 г. спрямо 2017 г.).
Най-популярният модел елха през 2018 г. в 11 от 12-те държави е 3D елхата (триизмерни листа и заснежена). Тя е най-близо до естествената и прилича на борчетата в скандинавските страни. 3D елхата е зелена, обемна, с триизмерни иглички и наподобява истинска както от 2 метра, така и от 2 см разстояние. Вторият най-предпочитан модел елха е „жилковата“. Това е и най-търсеният модел в Румъния.
Нови инвестиции
През 2018–2019 г. са инвестирани 250 хил. евро в специализирано технологично оборудване, включително за два нови модела елхи – „Виктория 3D“ и „Заснежена Кралска елха“, обясни Земярски. Вложенията са по-конкретно в преси и инструменти, в технологии за орелефяване на фолиата за производство, както и в откриване на нови работни места.
„Грипс“ произвежда гигантски елхи, метални конструкции за тях, както и украсата за Коледа - венци, гирлянди, коледни кошници и елхови пирамиди.