„Корейският Amazon” и най-трудното решение за $9 млрд.

Компанията неочаквано се отказа да стъпи на борсата

Снимка: Screenshot/YouTube
16:41 08.12.2019
Когато предприемачът Бом Ким е посъветван да изкара стартъпа си на фондовата борса, той вероятно се е зарадвал. Първоначалното публично предлагане (IPO) на Coupang, известна още като „китайския Amazon”, можеше да направи него и останалите въвлечени в собствеността на компанията много богати, както и да изиграе ролята на блестящо признание за дългогодишната му работа. 

Вместо това Ким бива раздвоен, а перспективите го принуждават да вземе „най-трудното“ решение в кариерата си. След влизането в тежкия шестмесечен процес по вписването на компанията на борсата, предприемачът в крайна сметка се отказва от сделката. 

През призмата на времето обаче той е категоричен, че се гордее с направения избор, разказва CNBC Make It.  

Ким е основател и изпълнителен директор на Coupang, гиганта за електронна търговия на стойност 9 млрд. долара, който мнозина сравнява с Amazon. Той стартира компанията в Сеул през 2010 г., първо като платформа за сделки на деня (в стил Groupon), но много бързо се ориентира към онлайн пазаруването, вдъхновен от eBay. 

Успехът е налице: В рамките на три години продажбите на платформата надхвърлиха 1 млрд. долара и компанията успя да излезе на печалба. Бързият растеж провокира инвеститорите да подканват към IPO. 

Ким обаче не може да се отърси от разяждащото чувство, че нещо не е наред. Според него листването носи след себе си много повече трудности в краткосрочен план.  

Непосредствено преди датата за борсов дебют Ким и неговият екип си задават екзистенциалния въпрос дали действително са създали и развили пълния потенциал на платформата. Реалността е била не. 

Броени часове преди решителния момент Ким обявява оттегляне от процеса по листването на борсата. И се отправя на дългогодишно пътешестви, за да превърне Coupang в завършена от-край-до-край платформата за електронна търговия, кяото да предлага цялостно клиентско изживяване – от десктопа до вратата.

„Ако искахме да предоставим нещо, което наистина е от значение за клиентите – 100 пъти по-добро, експоненциално по-добро – трябваше да преминем през огромен обем промени“, признава Ким. По думите му това означава цялостно преосмисляне на технологията и начина на правене на бизнес. „Мисля, че това беше най-трудното, но и изборът, с който най-много се гордея“, казва Ким.

Години по-късно, това решение, изглежда, се е изплатило. През 2018 г. SoftBank инвестира 2 млрд. долара в компанията, изстрелвайки оценката ѝ до 9 млрд. долара. Това прави Coupang най-скъпо струващата в страната.  

Днес компанията може да се похвали, че прави продажби от над 10 млрд. долара и ръст от 60% на годишна база. По думите на Ким този резултат е вследствие на предишни инвестиции, а не нещо, случило се в близкото минало. 

Въпреки видимия позитивен път нагоре Ким все още е далеч от мисълта да направи компанията си публично скоро. Той е категоричен, че предстои още и още задълбочаване в търсене на онова, което интересува клиента в действителност. 




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: IPO | Южна Корея | стартъп | електронно пазаруване | Coupang

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини