Коронавирусът „изтри“ 20% от бирения пазар в страната

От бранша настояват за мерки за подкрепа на заведенията, които формират 65% от продажбите на бира

Снимка: БСК
16:15 02.04.2020

Съюзът на пивоварите в България отчита 20% директни загуби от бирения пазар в страната заради затворените заведения за обществено хранене. От там уточняват, че към това трябва да се добави и намаляването на продажбите през магазинната мрежа. Всичко това е продиктувано от мерките на държавата срещу разпространението на Covid-19.

Компаниите прогнозират икономически и социални предизвикателства за бирената индустрия, но въпреки това те са категорични, че най-важният приоритет е запазването на трудовата заетост в сектора.

"В настоящата ситуация ефектът от кризата с коронавируса влияе върху режима на работа и работната заетост в нашите предприятия. Между 35 и 40% от заетите в бранша служители работят директно и индиректно за ХоРеКа (хотели, ресторанти, кафенета) бизнеса, който не функционира поради наложените извънредни мерки в страната. Ето защо за стотици работещи в бирените компании се изискват навременни и гъвкави мерки, които да запазят човешките ресурси. Както и по време на кризисната в сектора през 2014 г., основната грижа на всеки работодател в пивоварния бранш е да запази работниците и служителите, които са най-важният и емблематичен актив на нашата индустрия", коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България (СПБ).

По данни на НОИ през миналата година в производството на пиво и малц са заети 2 150 човека, а в свързаните сектори на доставчиците – над 9 000 души, обясняват от Съюза на пивоварите. Заедно със заетите лица в ХоРеКА сектора и магазинната мрежа работните места, генерирани от производството и продажбите на бира в страната, те са общо около 34 700 души, пресмятат от там

Ежегодно в обучението и квалификацията на човешките ресурси членовете на СПБ инвестират близо 8 млн. лева. Статистиката на НОИ за последните 15 години показва, че пивоварната промишленост осигурява най-високи доходи на служителите си спрямо други сектори на хранително-вкусовата индустрия и ежегодно е сред първите 10 икономически дейности с най-високи средни осигурителни доходи в страната.

Според най-новото изследване на Europe Economics, добавената стойност на пивоварната индустрия в България се изчислява на 225 млн. евро, а общо приходите към бюджета от производството и продажбите на бира са 168 млн. евро. Анализът на данните от изследването показват, че ако индустрията се върне на нивата от 2014-2015 г., които са едни от най-ниските за последните 20 години, то спадът в добавената стойност на сектора се изчислява на около 26 %. В приходите за бюджета намалението ще бъде поне с 10-15%, а работните места в секторите на доставчиците и клиентите ще са минимум с 25 % по-малко.

Наблюдаваните в бранша тенденции, породени през последния месец от кризисната ситуация с Covid-19, характеризират не само състоянието на българската пивоварна промишленост, но и на целия общоевропейски бирен бранш. Ето защо ,,Пивоварите на Европа” изпратиха отворено писмо до европейските институции, информирайки ги за отрицателните ефекти, които кризата с корона вируса нанася на сектора във всички страни на ЕС.

Според данните за пивоварния сектор в ЕС, както и у нас, най-тежко на индустрията се отразява повсеместното затваряне и спиране на продажбите на т.нар „студен пазар”, т.е сектора ХоРеКа (хотели, ресторанти, кафенета). В европейски мащаб това означава моментална загуба на 35% от бирения пазар. На свой ред намалените продажби и производство водят до последващи загуби по веригата на доставки – от фермерите, отглеждащи ечемик и хмел – през производителите на кенове и бутилки, до логистичните услуги и дистрибуцията. Въпреки очакваната силна стагнация в бирения бранш, пивоварите са единодушни в твърдата си подкрепа към предприетите от правителствата на страните от ЕС мерки за ограничаване разпространението на COVID-19 и запазването здравето и живота на хората.

Изследването на Europe Economics за страните от ЕС от показват, през 2018 г. бирената индустрия общо е осигурила 2,3 милиона работни места. От производството и продажбите на бира общо в страните, членки на Общността, са събрани данъчни приходи в размер на 44 милиарда евро. Най-големият положителен ефект на пивоварния бранш е върху развитието на сектора ХоРеКа с неговите около 2 милиона обекта, повечето от които са малки, средни и микро предприятия.

В ЕС през заведенията, ресторантите и кафенетата се консумира 1/3 от произвежданата бира, но стойността на тези продажби представлява 65% от целия бирен пазар и възлиза на 76,1 милиарда евро (спрямо 41,3 милиарда евро за търговията на дребно през магазинната мрежа). Още по-впечатляващо е, че в ЕС от продажбите на бира в ХоРеКа се осигуряват над милион и половина работни места, а добавената стойност от тях се изчислява на 24,2 милиарда евро и 13 милиарда евро постъпления от ДДС.

Имайки предвид съществения икономически и социален принос на бирената индустрия във всички страни на ЕС, Пивоварите на Европа призовават в настоящата извънредна ситуация да се предприеме пакет от извънредни мерки, за да се запази жизнеността на индустрията и да се минимизират във възможно най-голяма степен щетите върху ХоРеКа бизнеса. Осъществяването им по един методичен, иновативен и значим начин ще подпомогне не само тези сектори, но ще способства за последващото възстановяване на икономиката със създаване на работни места, добавена стойност и осигуряване на бюджетни приходи за европейските страни.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: работни места | криза | бира | пивовари | коронавирус

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини