Милиони работни места в сферата на лукса и модата ще бъдат изгубени

Очакванията са продажбите да намалеят с 40%

Снимка: Prada Group
08:31 09.04.2020
Търговията на дребно пострада жестоко заради пандемията от коронавирус и голяма част от щетите са насочени към модните компании за луксозни стоки.

Хората спряха да пазаруват в магазините, а много онлайн купувачи се въздържат от покупки извън тези от първа необходимост. Това постави луксозните и модни компании "беззащитни", а бизнесът им ще потъне с цели 30% през тази година, според нов доклад, публикуван в сряда от търговското издание Business of Fashion и консултантска фирма McKinsey & Company, пише CNN.

Според доклада, в който са анкетирани 1400 модни професионалисти, луксозните производители и търговци на дребно, ще бъдат най-силно засегнати: очакванията са продажбите да намалеят с до 40%.

Служителите в сферите на модата и лукса са изправени пред "трудности и бедствия". Стотици хиляди работници на дребно са освободени от работа, магазините са затворени, а инвеститорите и потребителите се страхуват.

Докладът предупреждава, че 80% от анкетираните компании очакват да срещнат финансови затруднения тази година и прогнозира значителен брой фалити в рамките на 18 месеца, ако магазините останат затворени. Търговците на дребно по целия свят временно затвориха, защото местните власти ограничиха или спряха "несъществените" предприятия, за да ограничат разпространението на Covid-19.

Затварянето на магазините вероятно ще има „ефект на домино“ върху останалата част от индустрията, тъй като анулираните поръчки могат да премахнат милиони работни места в производството на облекла. 

Много страни, включително Бангладеш, Индия и Камбоджа (където се шият много от облеклата в т.нар. "бърза мода"), могат да бъдат засегнати особено силно, се казва в доклада.

Изпълнителният директор на Business of Fashion Имран Амед призовава компаниите да работят заедно, за да възстановят модната индустрия, след като пандемията отслабне.

„Нито една компания няма да премине през пандемията сама и модните играчи трябва да споделят данни, стратегии и разбирания как да се ориентират в бурята“, казва Амед в доклада.

За онези търговци на дребно и модни компании, които оцеляват, в доклада се казва, че ще трябва да направят „смели и бързи намеси“, за да се стабилизират във възможна рецесия.
Анкетираните от проучването също очакват купувачите да гравитират още повече към отстъпките и търговците с ниски цени. Усилията за дигитализация на брандовете също трябва да бъдат „спешен приоритет“ с оглед социалното дистанциране.

Луксозните и модни компании също очакват да има по-малко търговци на дребно в бъдеще.

„Кризата ще разтърси слабите, ще засили силните и ще ускори упадъка на компаниите, които вече изпитваха затруднения и преди пандемията“, се казва в доклада, предупреждаващ за консолидация и сливания. Търговци като Sears, JCPenney, Neiman Marcus и J. Crew бяха едни от най-бедстващите компании преди избухването на пандемията, според анализаторите.

Но не всички надежди са изгубени. Както H&M, така и Nike наскоро заявиха, че продажбите започват да се увеличават отново в Азия.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: търговия | работни места | мода | лукс | криза | магазини | коронавирус

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини