Най-големите автомобилни подизпълнители в България спират работа

Кризата около коронавируса Covid-19 носи големи проблеми и в сектора на корабостроенето

Снимка: Pexels
13:41 26.03.2020

Най-големите фирми в България, които са поддоставчици в автомобилостроенето, спират работа. За това алармира Българската браншова камара „Машиностроене“, която е член на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ).

От работодателската организация напомнят, че японският производител на автомобилни части Yazaki временно спря работа в трите си завода в България – в Димитровград, Сливен и Ямбол. Освен това от русенската компания „Лиманар България“ първоначално са съобщили, че спират работа от 6 до 10 април, но вчера са обявили, че ще прекратят дейност още на 30 март.

В друга компания от Русе – „ВИТТЕ Аутомотив“ – от 16 до 20 март са в отпуск 30% от работещите, а от 23 до 27 март – други 30%. От 30 март пък ще спре цялото производство, като засега е обявено, че замразяването на дейност ще е двуседмично.

Причините за това решение са спрените производствата на европейските автомобилопроизводители и доставчици. От друга страна фирмата няма възможност да предпази работещите от разпространяващия се коронавирус Covid-19 (безопасен транспорт, разстояния между работните места и т.н.). Опасенията на ръководството са, че китайските поддоставчици възстановяват производството си, а конкурентите от Мексико не са спирали работа изобщо. Именно затова има голяма вероятност българските подизпълнители да бъдат изместени от китайските и мексиканските.

От Браншова камара „Машиностроене“ обясняват, че поддоставчиците за автомобилостроенето са в тежка ситуация. Заради коронавируса те изпитват невъзможност да извозват работещите, голяма част от които живеят на 70-80 км. от завода. Заради спирането на дейност на големите европейски автопроизводители, започва криза в сектора като цяло.

„Не е изключено при ненамеса от страна на държавата отделни производства да бъдат изнесени в други страни“, предупреждават от Камарата.

Проблеми и в корабното строителство

Затруднения се наблюдават и в корабостроенето. „Бургаска корабостроителница“ остава без работа. Има договор с Русия за ремонт на определени кораби по график. Руските специалисти, които трябва да присъстват и консултират дейностите по ремонта, не могат да дойдат в България. Договорът за ремонт на руски кораби не е прекратен, но изпълнението му се отлага неопределено във времето. Забавят се и срокове за доставка на материали от западните страни. Вместо за 10-12 дни доставките стават за 20-25 дни.

Най-големият кораборемонтен завод „Одесос“, Варна, в момента довършва ремонта на кораб, но не е ясно кога и как ще пристигнат други кораби за ремонт, за които има договор, тъй като от тези страни не могат да пристигнат специалисти, контролиращи ремонта.

Варненската компания „Корабно машиностроене“ пък спира работа за две седмици, тъй като не може да експедира изработена продукция за Италия.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: България | Варна | Русе | автопроизводители | автомобилостроене | корабостроене | коронавирус | COVID-19 | подизпълнители

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини