Melissa помага да спестим 50% от разходите за парно

Работим върху бойлери и радиатори с дистанционно управление, обяви основателят на компанията Любомир Янчев

Снимка: Стоян Йотов

Любомир Янчев е амбициозен млад българин. От малък се занимава с компютри и програмиране, а от 18 месеца и с предприемачество. Името му става популярно покрай неговия иновативен продукт Melissa Climate – система, която превръща смартфона в дистанционно управление на климатични инсталации.

Макар и все още младеж, Янчев има ясен план за развитието на компанията си, дисциплиниран и отговорен е и не се страхува от новите предизвикателства. Компанията му получи наградата за "Най-успешен стартъп" в конкурса "Инвеститор на годината". 

Economic.bg разговаря с младия предприемач за целите на компанията му, новите продукти и пазари, конкуренцията и бизнес средата в България.

Г-н Янчев, Вие сте едва на 20 години, а вече развивате сериозен бизнес. Каква е вашата формула за успех?

Има една известна поговорка, че докато едни са навън и се забавляват, други са някъде и работят. Аз съм по-скоро от втората група. Влагам огромна част от времето си в бизнеса. Другото важно условие са хората – успешен бизнес се прави с правилните хора.

Колко голям е екипът Ви?

В момента сме 10 души. Това са хората, които са пряко наети във фирмата. Те са програмисти, инженери, специалисти по продажбите, мениджмънт и др. Произвеждайки нашия продукт във Велико Търново, ние ангажираме за подизпълнител фабрика със стотици служители. Инвестицията, която се изисква изграждането на подобна фабрика, в момента би била непосилна за нас.

Имаме много добър партньор в производството. Предоставяме задания, платки, схеми как се сглобява самото устройство и те го изпълняват – страхотна синергия.


На колко пазара предлагате продукта Ви?

Скоро ще подпишем договор за близо 200 хил. евро за продажба на продукта ни в скандинавските страни. Целта ни е да продадем 40 хил. бройки през тази година и съм сигурен, че ще се случи. Стъпваме на пазари като САЩ, Естония, Дания. Имаме трима дистрибутори в Австрия – държава, където се съмнявах, че ще имаме дори един, защото там климатиците са различни.

Потенциалът ни нараства постоянно и разширяваме бизнеса ни. Вече работим върху 2 нови продукта. Melissa скоро няма да е само за климатици, а и за бойлери. Нашите клиенти ще могат да включат и изключат бойлера си, да проверят колко вода има в него и т.н., докато се разхождат навън или вършат някаква работа. 

Третият продукт, върху който работим, също е интересен за българския пазар – контролери за радиатори за парно. Разработваме детайл, който лесно се поставя на съответния радиатор и вече имате възможност за неговото дистанционно управление. Това може да спести до 50% от месечната Ви сметка за парно.

Очевидно залагате доста на иновациите. Кой измисля и развива идеите?

Всеки от екипа има своя роля.  

Например за бойлерите работим с един от водещите български производители. Тази инициатива все още е в проектна фаза, но бързо напредва. Двете компании сме избрали по един екип и заедно работим върху идеята. За всички нови продукти е така.  

За нас най-важни са потребностите на пазара. Когато излезе първият ни продукт – устройството за контрол на климатика Melissa Climate, много хора споделиха, че биха искали да имат такова и за бойлера си. И ние започнахме да работим върху него.


Към какъв пазарен дял се стремите?

В момента сме лидер на пазара. Освен нашата, в света има само още 4 подобни компании – от Естония, Германия, Израел и една азиатска.

Преди да се появим ние, естонците бяха много стабилна компания. За последните 2 години имат оборот от 5,5 млн. евро. В момента сме им много силен конкурент, над 50% от техните дистрибутори вече са наши и можем дори да ги фалираме.

Превъзхождаме германците във всичко – и като цена, и като функционалност, и като бизнес партньори. Израелците също няма да са предизвикателство за амбициите ни.

Максималисти сме и се стремим към 100% пазарен дял.

Кое ви прави най-конкурентоспособни?

Фактът, че сме изключително бързи. От момента, в който измисляме и започваме да развиваме една идея, например да добавим нова функционалност, да направим нов продукт, ние действаме изключително бързо.

Бързината е в основата на успеха ни – като дейност, изпълнение на поръчките, пазарен растеж. Както казва един от партньорите ни: работим quick and dirty (бързо и мръсно, б.р.). Вместо да се бавим в търсене на най-добрите решения, направо тестваме първоначалните ни идеи и виждаме коя от тях е най-подходяща. После я доусъвършенстваме.

Първоначално правим малка инвестиция. Ако иновацията се котира, инвестираме повече. Този метод на работа много ни помага.

Екипът, цената на крайния продукт, функционалността и бързината – това са 4-те фактора, с които превъзхождаме конкуренцията.


Доволни ли сте от бизнес средата в България?

България е много благоприятна страна за бизнес. Данъците са ниски, има достатъчно работници. Покрай ръста на инвестициите хората виждат, че нещата се случват и все повече млади хора се мотивират. Ние търсим точно такива.

Срещате ли някакви трудности – било то административни или други?

Има чисто бюрократични пречки. Не конкретно свързани с държавата, а по-скоро с една камара документи, които трябва да попълним, за да можем да бъдем изрядни при всяка проверка. Да опишем детайлно всеки елемент, от който се състои нашият продукт. Това за мен е излишно и не го разбирам.

Като иновативно мислещ човек, колко е важна електронизацията и дигитализацията за България?

Аз бих задал въпроса: Колко е важно ние българите да вървим напред и да се развиваме бързо?

Какви са следващите иновации, които подготвяте във вашата компания?

Нашият продукт преди работеше само с wi-fi. Условието да го използвате беше в жилището си да имате рутер с безжичен интернет. След 1 месец устройството ни ще може да се използва и със SIM карта. Ако нямате wi-fi на вилата, слагате на Melissa SIM карта и тя отново работи, използвайки мрежата на мобилния оператор.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: България | пазари | конкуренция | стратегия | иновации | гривна | регистри | маркетплейс | Allianz Prime | недостатъчно студенти

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини