4 нови мола до края на 2014 г.

Бургас вече е на първо място по търговска площ на хиляда жители, Плевен е на последно

248 ~ 3 мин. четене
Автор: Атанас Христов

До края на 2014 г. се очаква откриването на общо четири нови търговски центъра от типа мол в България. След тяхното отваряне търговските площи ще нараснат с 19% до 119 кв. м на хиляда жители, става ясно от анализ на пазара на Forton.

Към края на септември 2013 г. общите отдаваеми площи в молове в страната са 735 хил. квадратни метра. През третото тримесечие влезе в експлоатация  един търговски център - "Странд" Бургас, с което морският град зае първото място по търговска площ на хиляда жители - 466 кв. м. Общо за България търговските площи на хиляда души достигнаха 101 кв. м., което е далеч под средноевропейските 260 кв. м. на хиляда жители по последни данни на международната консултантска фирма Cushman&Wakefield.

От градовете, в които има молове, София все още е в долната половина на класацията. На последно място е Плевен, където търговската площ на хиляда души е 97 кв. м, по-малко от средното за страната.

"Поради тези причини виждаме интерес към новите търговски центрове в София, а също и Плевен, един от малкото съществени пазари със слабо присъствие на големи вериги", казва Росен Генев мениджърът "Търговски площи" във Forton.

През третото тримесечие базовият наем на най-добрите магазини с площ 100-150 кв. м. в търговски центрове намалява с 11% до 24 евро на кв. м месечно. Това става месеци преди очакваното откриване на поне два нови търговски центъра в следващите шест до девет месеца.

Отчасти спадът е предизвикан и от това, че следващите проекти ще бъдат разположени в по-отдалечени от центъра райони на града. Друга причина е очакваното завършване на няколко мола почти едновременно.

"Увеличената конкуренция води до подобряване на условията за наемане. Мениджърите на мултинационални компании виждат възможност да направят сделки при разумни нива на наемите. Затова смятам, че тяхната експанзия ще продължи в следващите тримесечия с отварянето на нови молове, макар и не на всяка цена", казва Росен Генев.

С около 10% намаляват и наемите за площите в диапазона 100-150 кв.м в търговски центрове в другите големи градове, като те се движат в коридора 16-18 евро на кв.м месечно в зависимост от града. За разлика от столицата обаче сделките са по-малко и не е изключено спадът да продължи, особено на пазари, където предлагането е голямо.

"Голяма част от новото предлагане в последните три години беше извън София. Основните марки вече са заели позиции в значимите за тях градове, след което интересът им беше насочен основно към столицата", коментира Росен Генев.

Наемът за топ помещенията от 100-150 кв.м по бул. "Витоша" остава стабилен на ниво 40 евро на кв. м. месечно.

Проучването сочи още, че предлагането на нови търговски центрове остава основната движеща сила за пазара. "Международните компании следват новите проекти и разширяват присъствието си - Inditex с основните си брандове, H&M, Marks & Spencer, Debenhams, LC Waikiki, Sport Vision, Deichmann, LPP, NewYorker и Kenvelo. Навлизането на Decathlon, както и новата концепция, с която излезе Puma, показаха еднозначно, че пазарът се развива динамично", допълни Росен Генев.

По думите му половин година след откриването на Paradise Center, молът продължава да привлича интересни марки. Същата тенденция се наблюдава и на главната търговска улица в София - бул. "Витоша".

Подкрепи Economic.bg