Централна гара София блества с алуминий и стъкло
Захранват климатиците с ток от Слънцето, пускат на пероните само пътници с билети
Алуминий, гранит и стъкло. Много светлина и блясък. Уютни сепарета с мека мебел, оградени с много зеленина. Огромни информационни табла. Лъскави заведения с тиха музика. Не, това не е описание на супермодерното летище Чанги в Сингапур, а новата чакалня на Централна гара София.
Със своите 21 градуса тя посреща пътници като истински оазис на фона на напечената от слънцето Ротонда пред Централна жп гара, която тентата, известна сред столичани като "гащите на Софиянски", не може да спаси от лятната жега. Всичко това не са поредните обещания, а реалност, която ще се случи до 2 години.
Този път - със сигурност, тъй като парите за модернизирането на Централна гара София вече са осигурени от действащата ОП "Транспорт". Около 20 млн. евро са заложени за ремонт на гарите в София, Пазарджик и Бургас, а 10 млн. евро - за изграждане на интермодален терминал в Пловдив.
Най-грандиозна работа предстои по обновяването на Централна гара София. За основа на модернизацията ще послужи избраният преди години след конкурс проект на студио "Архитектоника", обяснява зам.-генералният директор на НКЖИ Христо Алексиев, съобщава агенция Стандарт нюз. От него основно ще се използва предложението за функционалното разпределение на гаровото пространство. Конструкцията на сегашната сграда ще бъде напълно запазена, но изцяло "обелена". Свалянето на съществуващите и изграждането на нови фасади ще придаде съвсем нов облик на Централна гара София, а вътрешното й пространство ще бъде изцяло преоформено.
Едно от изискванията към проекта е оборудването на гарата с високотехнологична енергийно ефективна климатична система, която да се захранва от Слънцето. В тръжната документация сме заложили изискване към техническите оферти на кандидатите да осигурят гарата с енергия от възобновяеми източници (ВЕИ), каза Алексиев. Искаме да направим сградата абсолютно енергийно ефективна - и като материали, и като захранване с енергия от ВЕИ, обяснява Алексиев. Една от технологиите ще позволява акумулиране на топлинната енергия от Слънцето през лятото и отдаването й за отопление на чакалните през зимата.
Предвижда се и преустройство и облагородяване на цялото крайгарово пространство. Ще бъдат изцяло обновени пероните и ескалаторите. Заедно с БДЖ е обсъждано дори монтиране на електронни заграждения срещу гратисчиите, които ще пускат на пероните единствено пътници с билети. По време на ремонта гарата ще продължи да работи нормално. Тя ще се ремонтира ниво по ниво - докато се прави едното, касите, информационните табла и всичко останало на другото ще функционират. Единствено за обновяването на предгаровия площад - т.нар. Ротонда, не е предвидено нищо. Преговаряме със Столична общината да ни я прехвърли, за да обновим и нея, но още не сме получили отговор. Явно ремонтът й ще остане за следващия програмен период на ОП "Транспорт", смята Алексиев.
Всички забележки по тръжната документация за Централна гара София вече са изчистени и конкурсът за избор на изпълнител ще бъде обявен в близките дни. Срокът за изпълнение на проекта е до 24 месеца, така че най-късно през есента на 2015 г. ще открием новата Централна гара София, сигурен е Христо Алексиев