Човешка грешка е причинила дерайлирането в Калояновец
Помощникът, а не загиналият машинист е управлявал локомотива

Снимка: БГНЕС
Човешка грешка вероятно е довела до дерайлирането на влаковата композиция край гара Калояновец вчера. Това съобщи пред БНР Изпълнителният директор на Холдинг „Български държавни железници“ ЕАД Християн Кръстев.
„В самата гара като влиза влакът, сигнализацията е светела за отклонение, но де факто те не са намалили скоростта,намалили са я само от 100 на 98 км., а отклонението е с 40 км, в което е трябвало да влязат. Самите машинисти не са си свършили работата. Това не е автоматично устройство, което да движи влака, това не е компютър“, обясни той.
Отсечката Михайлово - Калояновец е модернизирана по Оперативна програма „Транспорт“ 2007 – 2013 г. и позволява движение със скорост 160 км./ч. Главният коловоз на влизане в гара Калояновец допуска движение със 100 км./ч., но трасето на композицията е преминавало през отклонение от него, където ограничението на скоростта е 40 км./ч., а стрелките са конструктивно заложени за максимум 50 км./ч. При навлизане на влака в гарата е имало подаден сигнал, че входът е в отклонение.
Запитан как инцидентът ще се отрази на затрудненото финансово състояние на БДЖ, Християн Кръстев заяви, че не желае да коментира това в такъв тежък момент. Бракувани ще бъдат локомотивът и два от вагоните, а материалните щети са в порядъка на 2 млн. лв. Всички засегнати при инцидента ще получат обезщетение според норматичните разпоредби, уточни той.
Генералният директор на НКЖИ инж. Милчо Ламбрев потвърди информацията, цитиран от Нова телевизия. Разчетена е информацията от лентата, записваща скоростта на локомотива. Той посочи, че възстановката е показала, че локомотивът е управляван от помощник-машинистът. По информация на транспортния министър Данаил Папазов, той е бил със значително по-малък опит от загиналия машинист и е имал право за управление под надзор едва от няколко седмици.
От болницата в Стара Загора уточниха, че състоянието на пострадалите в инцидента е по-добро, а първоначалният силен шок е отминал. Петима души остават за лечение, сред които помощник-машиниста и началник влака.
В момента продължава преместването на дерайлиралите вагони. Очаква се до няколко часа движението на композиции по път 1 да бъде възстановено до няколко часа. Път 2, обаче, ще се наложи да бъде ремонтиран в следващия един месец.