Чудото за Apple не се случи
Ръстът на приходите не оправдава очакванията, а печалбата през третото тримесечие дори намалява
Apple обяви финансовите резултати за третото тримесечие на тази година, но те не са никак впечатляващи, дори могат да бъдат наречени разочароващи. На 12 септември компанията за първи път представи едновременно два модела на своя iPhone - високият клас 5S и бюджетният 5C. Също така за първи път стартира с продажби в Китай, където са най-големите надежди за добри печалби.
Засега обаче тези надежди не се оправдават. За периода юни-септември, от който новите смартфони са се продавали около десет дни, Apple е доставила 33.8 млн. от всички свои модели iPhone. Година по-рано, когато единственият модел iPhone 5 беше пуснат почти на същата дата, са били продадени 26.9 млн. смартфона. Почти няма промяна в броя на продадените таблети iPad - 14.1 млн. броя сега при 14 млн. броя година по-рано. При персоналните компютри Mac дори има спад - от 4.9 млн. броя през 2012 г. до 4.7 млн. броя сега.
Общите приходи на Apple за периода юли-септември са достигнали 37.5 млрд. долара, което е ръст от 4.2% на годишна база. Печалбата обаче намалява до 7.5 млрд. долара, след като през същото тримесечие на 2012 г. беше 8.2 млрд. долара.
Данните на компанията за общите продажби на пазарите в Китай, Тайван и Хонконг показват ръст от 6% до 5.7 млрд. долара. Само в Китай ръстът е 24% до 1.1 млрд. долара, но трябва да се отбележи, че миналата година iPhone 5 беше пуснат на тези пазари едва през декември. Поради това главният изпълнителен директор Тим Кук се надяваше сега резултатите да са много по-добри.
Една от основните причини Apple да изостави дългогодишната си политика и да създаде евтин смартфон, беше желанието на компанията да се намеси сериозно на огромния китайски пазар. Бюджетният iPhone 5C обаче не оправда очакванията, въпреки че телефонът е със 100 долара по-евтин от флагмана iPhone 5S. Според много специалисти в сектора, телефонът реално не е никак евтин. С двугодишен договор към мобилен оператор iPhone 5C струва между 99 и 199 долара, в зависимост от дисковото пространство. Ако обаче някой иска да си го купи без обвързване, трябва да плати между 549 долара и 649 долара.
С тези цени телефонът трудно може да се конкурира не само с местните лидери на пазара - ZTE, Huawei и Lenovo, но и с основния си конкурент - южнокорейската Samsung, чието портфолио от смартфони е впечатляващо. Някои инвеститори дори се притесняват, че Apple е пропуснала възможността за "летящ старт".
"Резултатите поставят въпроса, доколко добре се справя Apple с продажбите в Китай", коментира за Reuters анализаторът от JMP Securities Алекс Гауна. "Apple е доста здрава компания, но ако се погледнат последните няколко тримесечия, регистрираният растеж не е кой знае какъв за компанията", добавя той.
В понеделник Apple обяви, че очаква приходите през четвъртото тримесечие да бъдат между 55 и 58 млрд. долара. През същия период на 2012 г. те бяха 54.5 млрд. долара, а анализаторите на Reuters прогнозират около 55.7 млрд. долара.