До 2025 г. около 30% от новите автомобили у нас ще са електрически
Зареждане на електромобил за пробег от 100 километра струва около 9 лв., каза Иван Костов, главен секретар на Индустриален клъстер „Електромобили”
- Г-н Костов, какво представлява Националният план за насърчаване на електромобилността, който предстои да бъде внесен за обсъждане в Министерски съвет?
Национална стратегия за насърчаване на електрическата мобилност в България до 2025 г. се създава от организационен съвет към министерството на икономиката, енергетиката и туризма, като всичко това се прави на базата на анализ. Един започващ бизнес трябва да се планира. Това трябва да стане и с участието на общините, както е принципът в Европа, и да бъде подпомогнат централно от правителството. Тук не става дума задължително за отделяне на огромни средства, а по-скоро за подкрепа и то в първоначалните етапи на начинанието. Тази подкрепа може да е промяна на законодателство, стимули, поправяне на пътища за новата индустрия, която искаме да създадем.
- Каква е инвестицията в изграждането на зарядна станция за електромобили?
Има различни видове, като станцията, която беше открита пред сградата на министерството на икономиката, енергетиката и туризма на столичната ул. „Славянска беседа”, струва около 5000 евро. Това са публични зарядни станции, чиято цел е от тях да зареждат множество автомобили. Тя е за публични точки, като целта е след разширяване на инфраструктурата на мрежата цената на тези станции да паднат на половина. Но това касае бизнес плана на компанията, която изгражда съоръжението, а не потребителите.
- Колко излиза на шофьора зареждането на такава станция?
Тъй като това ще стане част от конкурентен бизнес, независимо каква е точно цената в момента, тя след това ще бъде пазарна и ще се определя от това какво е готов клиентът да плати. На този етап, при най-високите цени, зареждане за пробег от 100 километра струва около 9 лв. Това излиза два пъти по-евтино, ако автомобилът е зареден с дизел. Ако човек си зарежда автомобила вкъщи, не използва публичната инфраструктура, може да му излезе около 2-2,50 лв. Зарядното, което се използва в дома, се продава заедно с автомобилите, шофьорът само трябва да го включи в контакта.
- А какво количество ток се харчи?
Това е в зависимост от мощността на батерията и колко точно иска да зарежда. Станциите, които са от тип забавен заряд зареждат между 3 и 8 часа. Тези, които са за бърз заряд, става дума за високоволтовите литиевойонни батерии в автомобилите, могат да заредят и за 25 минути.
- Какви са горе-долу цените на един електромобил?
Средните цени на тези, които са на пазара, са около 38 000 лв., като най-добрият клас, който е и хибриден струва около 78 000 лв. На този етап цените са високи, имайки предвид, че това е началото. Но купиш ли си веднъж подобен автомобил, в последствие не трябва да се налива гориво, цената излиза доста по-ниска и инвестицията се възвръща.
- Ваяата статистика какво показва - колко са в момента електромобилите в България, включително и хибридите?
Като процент са много малко. Като бройка са от порядъка на максимум 200 броя. Новозакупените са още по-малко – около 10 броя. Но пак казвам, че това е един стартиращ етап. Това, което ние искаме да направим е да дадем възможност този процес да бъде ускорен. След това бизнесът ще покаже какво ще се случи точно.
- Но прогнозите Ви сигурно са по-оптимистични?
В рамките на 2025 г. около 30% от автопарка в България да бъде с електрически превозни средства. Става дума за новорегистрираните.
Част от тях могат да бъдат така наречените конверсирани автомобили, които са значително по-евтини. Те обаче са в зависимост от нуждите на този, който иска да бъде направено такова преобръщане от двигател с вътрешно горене в електрически двигател. Цените ще варират, но на този етап не можем да прогнозираме до какво ниво ще достигнат. Знаем само, че има потенциал годишно да се конверсират около 10 000 автомобила. На този етап те могат да се използват в градски условия, предимно за бизнес цели, тогава е икономически съобразно.
- Предвижда ли се изграждане на подобни станции по магистралите?
Да. Наш член е и „Лукойл”, като техният интерес е точно такъв. От компанията искат да има възможност при бензиностанции да се изградят и колонки за електрическо зареждане.
- Кога се очаква това да се случи?
Ако ние реализираме плановете си, мрежата от колонки за зареждане на електромобили в столицата, които сега са девет, да се увеличи многократно, то това може да се случи в рамките на следващите три години. В момента подписваме рамкови споразумения и с много общини в страната за изграждането на такива зарядни станции. Подготвили сме и модел за промяна на общинските им наредби, което ще улесни процеса на изграждане на зарядни станции.
- С кои общини подписвате такива споразумения?
За момента в списъка са Пловдив, Стара Загора, Русе, Монтана, Ловеч, Божурище.
- Какво трябва да се промени в наредбите, за да бъде подобна инвестиция улеснена?
В момента, примерно, за да бъде една такава колонка официално инсталирана, тя трябва да бъде направена като вид строеж по Закона за устройство на територията. Процесът е много сложен и дълъг и не е по силите на много български фирми. Това, което ние искаме да направим е модел, който сме подготвили заедно с Националния център за териториално развитие към министерството на регионалното развитие и благоустройството, и който ние сме заплатили. Документът ще урегулира именно този процес за изграждане на зарядни станции.
- Какви преференции се предвижда да бъдат дадени на шофьорите, които си закупят електромобили?
В рамките на една междуведомствена работна група, в която и ние участвахме, излязохме с няколко предложения. Тези мерки са обвързани с европейската практика. Общо взето те трябва да дадат някакви улеснения първоначално, но не и постоянно. Това са стимули като покриването на определена сума от някакъв фонд, с която да се стимулира закупуването на електрически превозни средства, да се освободят от винетки и от задължението да плащат такса в синя и зелена зона. Позволеното паркиране е въпрос, който трябва да се вземе от всяка една община индивидуално. След проведени разговори стана ясно, че общините са отворени за такива мерки и подхождат с интерес. Всичко е въпрос на време.