Добре дошли в „Корона“ и „Витоша“ Експрес
С автентичния си вид, композициите привличат вниманието на експерти и любители
Във втория от поредицата ни фоторепортажи ви представяме луксозните композиции „Корона“ и „Витоша“ експрес на Български държавни железници. Подробен материал за атракционните пътувания с железницата и ретро подвижния състав можете да намерите в настоящия брой на списание Икономика.
Първият фоторепортаж, посветен на възстановяването на два от най-мощните парни локомотиви в Европа, можете да разгледате ТУК.
"Витоша Експрес" (вляво) редом до "Корона Експрес" (в средата) домуват в Ремиза до Централна железопътна гара София.
Минало и настояще: лице в лице
„Корона експрес”, съставен от пет вагона, произведени по поръчка между 1938-42 г. в Германия е бил предназначен за официалните пътувания на царското семейство. Три вагона: на цар Борис III, царица Йоана и принц Кирил са съставени от апартамент, спални кабини и баня. Композицията е запазена в напълно автентичен вид, а ремонти се извършват единствено по техническата част.
Вагонът на принц Кирил е построен идентичен с този на Адолф Хитлер, но през 1954 г. той става личен на новия министър-председател Вълко Червенков. Поради неговия висок ръст се е наложило преустройство на две кабини в една и поставянето на по-голямо легло. „Корона експрес” е бил правителствен състав чак до 1975 г.
Автентичното радио търси своя майстор, който да го дари отново с мелодия
Преустроената за Вълко Червенков кабина.
Печки на твърдо гориво осигуряват отоплението и подгряването на топлата вода в композицията.
Възглавниците на царското семейство се използват и до днес.
Железниците са запазили множество принадлежности с царския герб, въпреки че композицията е използвана дълги години и от държавните мъже по времето на комунизма. Рядкост дори за разкошните резиденции.
В началото на 70-те години властта решава, че има нужда от нови, модерни вагони за представителни цели и от Гьорлиц, ГДР е доставена 10-вагонната специализирана композиция „Витоша експрес”. В нейния състав влизат вагони - ресторант, кухня, централа, заседателна зала, луксозни апартаменти с баня за оглавяващите делегациите и др. Композицията е изцяло климатизирана, с контакти за 220 V и предоставя пълна автономност на 30 души за една седмица - храна, вода, електричество. В нея са пътували редица световни лидери - два пъти Муамар Кадафи, Ким Ир Сен, Хелмут Кол и др.
Интериорът следва типичните за 70-те години черти.
Посредством "червения телефон" първите във властта са имали постоянен и директен контакт с лидери от цял свят. Композицията разполага със специализиран вагон-централа и защитена от подслушване телефонна връзка.
На това място, от 1880г. са домували първите вагони на цар Фердинанд, част от които днес са в железопътния музей в Русе. Този си вид сградата на Ремиза приема в края на 30-те години. Той е разполагал и с 14 дка двор, използван като разсадник за Двореца и столицата.
„Реално композициите и оборудването им не може да се остойности, те са уникални. Преди около 10 г. собственикът на „Ориент експрес”, разбрал за влака на цар Борис III, прояви желание да го разгледа и остана изключително впечатлен от това какво сме успели да съхраним. Неговата композиция е изцяло възстановена по архивни материали и в нея няма почти нищо автентично”, разказва Юли Пейчев, отговарящ за ретро вагоните в Поделение за пътнически превози София.
Преди две години в Чехия започва възстановяването на вагона на австро-унгарския император Франц Йосиф. Конструкцията, произведена през 1906 г. е възстановена по снимки и чертежи, от състояние за скрап до годна за експлоатация срещу 400 хил. евро.