Дребните производители ще бъдат равни с търгвоците

20% от продукцията в големите вериги трябва да е родно производство, заяви народният представител Борислав Гуцанов

Автор: Божидара Иванова

"Дребните и средните български производители ще бъдат равнопоставени с търговците". Това заяви депутатът от "Коалиция за България" Корнелия Нинова в сутрешния блок на Нова ТВ. "Печалбите на търговските вериги са достатъчно високи и новите правила в Закона за защита на конкуренцията няма да ги изгонят от България. Цените на храните също няма да се повишат въпреки въведените нови правила", категорична е тя. По думите й поправките целят връщане на пазарните принципи при договарянето и са отговор на антипазарните практики, прилагани досега от търговските вериги.

Според Нинова най-сериозен е проблемът с ценообразуването. "От български производители знаем, че търговските вериги ги натискат да намалят цената под себестойност, което при тях води до фалити, безработни хора, по-малко данъци", обясни още тя.

Междувременно народният представител Борислав Гуцанов заяви, че 20% от продукцията в големите вериги трябва да е родно производство. По думите му залегналите мерки дават възможност на родните производители да са по-конкурентоспособни спрямо хипермаркетите. Гуцанов допълни, че се дава възможност за по-ниски цени на стоките, но това зависи от договореностите между голямата верига и производителите.

Народното събрание (НС) прие на първо четене промени в Закона за защита на конкуренцията. Поправките са свързани с регулацията на отношенията между българските производители и доставчици на стоки и големите търговски вериги. Те бяха приети със 123 гласа "за" от депутатите на "Коалиция за България", ДПС и "Атака". Няколко души от ГЕРБ гласуваха "въздържал се".

Според вносителите на проекта, той ще създаде условия за осъществяване на последователна политика за защита на националните пазари, производството, доставката и дистрибуцията на стоки и услуги и ще предотврати използването на нелоялни търговски практики.

Въвежда се понятието "значителна пазарна сила". То се отнася за предприятия, които самостоятелно или съвместно с други, се ползват от позиция, равностойна на господстваща, представляваща позиция на икономическа сила, която им позволява да следват поведение до съществена степен независимо от доставчици, потребители и крайни потребители, тъй като доставчиците или купувачите са зависими от тях.

Новите поправки предвиждат критериите за определяне и оценка на пазарно положение на предприятията да се определят в Методика за извършване на проучване и определяне на пазарно положение на предприятията на съответния пазар.

Предприятията със "значителна пазарна сила" ще бъдат задължени да направят промени в проектите на типови договори и/или общи условия, когато това е необходимо за привеждането им в съответствие с правилата на конкуренцията, да поддържат на интернет страницата си публикувани одобрените типови договори и/или общи условия и да ги прилагат в отношенията си с доставчици или купувачи.

Коментари: 0